2014 üzleti év Q2 jelentés

Összefoglaló a február 12-én közzétett második negyedéves adatokról és egyéb pénzügyi hírek.


 
A meccsnapi bevétel 4% csökkenést mutat, mivel eggyel kevesebb PL találkozó esett a negyedévre az elõzõ évhez képest, ezt részben kompenzálta tavalyhoz képest volt egy Ligakupa meccs. A média terén 19%-os növekedés köszönhetõen az új TV szerzõdés ciklusnak.
A kereskedelmi bevétel is ennyivel nõtt köszönhetõen a korábbiaknál értékesebb új szponzori szerzõdéseknek. A negyedév során hat regionális szerzõdés indult el, ezek részben új partnerek részben meglévõk hosszabbítása: Unilever, Hong Kong Jockey Club, Banif Bank, Fuji TV, SPOTV Korea, STC (Saudi Telecom Company) 

A 42 millió font így áll össze: 29 millió szponzorációból, ez 8,2 millióval több 2013 Q2 jelentéshez képest. A merchandising 9,1 milliót hozott, itt 400 ezer font csökkenés történt negyedéves viszonylatban, mert a Nike a profitmegosztásban egy egyszeri kiigazítást végzett a VB miatt, utána visszatérnek a megszokott számok. Digitális média és mobil üzletágban az eredmény 4,2 millió font. Ez 1,1 milliós csökkenést jelent, mert nyáron lejárt néhány korábbi telekommunikációs szerzõdés. A klub jelenleg egy szélesebb stratégián dolgozik ebben a szegmensben, melynek hatása csak késõbb fog jelentkezni. Tavalyhoz képest a kereskedelmi bevétel 30%-kal nõtt. 


 
A bevétel ezek alapján rekord 123 millió font, 13 millióval több a tavalyi Q2-nél. 


 
A bérek költsége a negyedévben több mint 51 millió font, új igazolások és a hosszabbítások miatt. Valamint a tavalyi 779 fõ után most 849 fõ áll a klub alkalmazásában. Az egyéb mûködési költségek emelkedése árfolyamveszteség és a Ligakupa meccs rendezése, ennek jegybevétel megosztása miatt történt. A nem készpénzes tétel, az értékcsökkenés hasonló értéket mutat, a játékosok regisztrációjának amortizációja kicsit nõtt az új igazolások miatt. 2013. december 31-én a keret összes amortizációs költsége 132,1 millió font. Kivételes költség a negyedévben 300 ezer font. A teljes mûködési kiadás Q2-ben 87,7 millió. 


 
A negyedéves EBITDA (kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció elõtti eredmény) összhangban, éves szinten 10% erõsödés. A korábbi adósságtörlesztés és refinanszírozás miatt a nettó pénzügyi költség milliókkal csökkent. Az adózás elõtti eredmény a negyedévben 30,3 millió font profit lett. A klub egy ún. tisztított profit/veszteség eredményt is megadott. Ezt csak a mûködéssel szorosan összefüggõ mutatókból számítják ki, tehát kizárja pl. az árfolyamhatást és más adózási, finanszírozási megoldásokat. A menedzsment szerint ez a módosított eredmény tisztább képet ad a klub valós teljesítményérõl. 


 
Kilátások a teljes üzleti évre: a bevételt 420-430 millió font, az EBITDA-t 128-133 millió környékén várják. (feltételezve sikerül BL helyen végezni a bajnokságban) 


 
Cash flow


 


 

Konferenciahívás 


 
Bolingbroke ismertette a negyedév eredményeit, ahogy fent látható. Woodward elemzõi kérdésre kiemelte a menedzsertõl kezdve mindenki csalódott a jelenlegi szerepléssel a pályán, de még van idõ, lehetõség javítani a szezonon. Nem aggódnak egy átmeneti nehézség miatt, folytatják a munkát. Üzletileg sem látnak visszaesést amiért veszélyben a BL hely, a meglévõ és leendõ partnerek részérõl ugyanolyan magas az érdeklõdés a klub iránt. (szponzorok, MUTV értékesítés stb.) A közösségi oldalakon nõ az aktivitás, Mata érkezése is dobott a Facebook, Twitter stb. követõk számán. A globális népszerûség, a klub mérete és státusza hosszú idõre biztosítja a kereskedelmi vonzerõt. Példaként a Liverpoolra utalt, régóta nem nyertek bajnokságot mégis sok mezt el tudnak adni, jó szponzori szerzõdéseket kötni, mert ott van a klub múltja, népszerûsége.  


Az átmeneti nehézségek miatt nem aggódnak, hosszú távú stratégián dolgoznak. Aminek alapja a sikeres keret építése, amely képes trófeákat nyerni. A keret erõsítésérõl: januárban érkezett Mata és nyáron az eddigi szokásos átlagban 3 távozó, 3 érkezõ politika helyett most több változás várható. Természetesen nem tucatnyi, mert annak már destabilizáló hatása lehet. Pontos összeget, még sávot sem adott meg Woodward, hiszen mint mondta olyan ez mint az idõjárás: a piaci lehetõségektõl, távozóktól függ a nettó játékos beruházás mértéke. Annyit mondott biztosra, az elmúlt években megszokottnál magasabb lesz a kiadás.  


 
Az új sportszergyártó szerzõdésrõl továbbra sem adtak ki konkrét információt, csak annyi hangzott el több céggel is tárgyalnak. Tehát megerõsítették a sajtóhíreket miszerint a Nike, Adidas, Puma, Warrior képviselõi is kapcsolatban állnak a klubbal, Richard Arnold januárban is találkozott velük. (a következõ szezon végén jár le a jelenlegi Nike szerzõdés) 


Az amerikai piacról továbbra is kedvezõ adatokat látnak, nem véletlen ismét ott lesz a nyári túra. A Financial Fair Play kapcsán egy kérdésre Woodward érthetõen név szerint nem mutogathatott más klubokra, annyiban kommentálta az FFP-t 2014 lehet az elsõ év, amikor kiderül mennyire hatékony az UEFA. Akarnak-e szankciókat alkalmazni és ha igen képesek-e rá. (jogilag, üzletileg) 


 
Egyéb hírek a legutóbbi jelentés óta 


 
Decemberben új, modernebb digitális hirdetõtáblákat szereltek fel a pálya körül. 
Új szponzor a Campari csoporthoz tartozó Aperol. Még augusztusban egyeztek meg a klubbal, januártól a 2016/2017 szezon végéig érvényes a szerzõdés. 
A 2014/2015 szezonban is változatlan áron lehet United bérletet vásárolni, tehát nem emelnek az árakon. Ez újabb jó hír azok után, hogy az idegenbeli bajnokikra 4 font kedvezményt adott a klub. 
 
Nyári USA túra az Aon támogatásával, a tervek szerint a Manchester United mellett a Real Madrid, Manchester City, AC Milan, AS Roma, Liverpool, Internazionale, Olympiacos részvételével lesz egy torna 12 városban. Egy másik prémium szponzor, a DHL támogatásával Bryan Robson jelenleg is Amerikában járja a városokat a PL trófeával és különleges ereklyékkel a klub múzeumából. (bajnoki medál 1908-ból, Busby fiókák által aláírt labda, Solskjaer cipõje amivel Barcelonában azt a gólt szerezte stb.)
 
A decemberi szurkolói fórumon David Moyes is ott volt. A Sociedad elleni meccsen tesztelt Singing Section a vezetõség és a szurkolók képviselõi szerint is sikeres volt. A következõ teszt egy délutáni PL meccsen lesz, akkor 2500 drukkert csoportosítanak át. A vendégdrukkerek végleges helyérõl mostanában nem várható döntés. Egyéb érintett témák: vevõszolgálat az online shopban, idõsek és gyerekek panasza a folyamatos állva szurkolásról a stadion néhány részén, idegenbeli jegyek elosztása, parkolóhelyek stb. A klub a Ligakupában külön kedvezményt adott katonáknak, tûzoltóknak, egészségügyi dolgozóknak stb. így a Norwich City ellen közel 60 ezer fõ volt a nézõszám, ami nagyon jónak számít a Ligakupát és az ellenfelet tekintve. (45-55 ezer szokott lenni általában) 


 
Andersonról egy megjegyzés: õ 30 millió euró, Nani 25,5 millió euró volt 2007-ben. (hivatalos Porto bejelentés a lisszaboni tõzsdén) Akkori árfolyamon 20 és 17 millió font. Ennyibe kerültek a klubnak, a sajtó hibásan a mostani árfolyamon értékelte õket. 


 


Néhány hír az alapítványról: Robson jótékonysági túrája a Kilimandzsarón 100 ezer font feletti összeget eredményezett, a Unicef vacsora 200 ezer felett. A klub ezenkívül külön adományozott a Unicef fülöp-szigeteki katasztrófa alapjába. A kisebb helyi programok folyamatosak Greater Manchester körzetében, kórház- és iskolalátogatások, közösségi programok, jótékonysági akciók. 


 
Ami a lapokból kimaradt 


 
Deloitte Football Money League 


 
Ez a rangsor minden évben témát szolgáltat a sajtónak és a szurkolóknak, sajnos legtöbbször hiányosak a cikkek, rosszabb esetben téves következtetéseket vonnak le. A United 4. helyre csúszása jó sztori, de a táblázatot és a hátteret megnézve valójában nagyon kedvezõ helyzetben van a klub:
 

 


A Bayern bár folyamatosan növekszik üzletileg és pénzügyileg dominálni fogják a Bundesligát, minden évben azért nem fognak triplázni. Igaz, friss hír a jelenlegi pénzügyi évben is lesz egy egyszeri nagyobb összeg a bajoroknál. Az Allianz 110 millió euró értékben részesedést vásárolt a klubban. Így az Adidas, Audi, Allianz egyaránt 8,33%-ot birtokolnak. A Real Madrid és a Barcelona gyakorlatilag stagnál a 2012 üzleti évhez képest. Az egyéni TV szerzõdés elérte a határt úgy tûnik, miközben a PL és a Bundesliga (és már a Serie A is) kollektív szerzõdései ciklusról ciklusra jelentõsen növekednek. Talán a stadionbõvítés kapcsán a névjoggal tudnak még jelentõsebb bevételre szert tenni.
A United bevétele fontban 320 millióról 363 millióra nõtt, 2014-ben az új TV szerzõdés és jobb prémium szponzorok miatt még egy ilyen 40 millió körüli ugrás várható. (a pályán gyenge szezon ellenére) Tehát 2014 üzleti évben euróban számolva az aktuális árfolyamtól függõen a United bevétele átlépi az 500 millió eurós határt. Aztán 2015-tõl már a teljes Chevrolet összeggel lehet számolni, azután pedig az új Nike üzlet fog nagyot dobni. Szóval a 4. hely a listán csak ideiglenes, növekedés alapján a United van a legjobb helyzetben. A Deloitte ezt meg is jegyezte, csak a lapok hagyták ki. 


 
Tényezõk, amelyek jelentõsen befolyásolják a listát, a médiában mégsem említették: 


 
Bevétel, mint rangsorolási szempont: A Deloitte bevallottan a klubok bevétel generáló képessége alapján állítja össze a listát, ez egyszerûen érthetõ adat mindenki számára. A sajtó szempontjából is kényelmes, hiszen könnyen publikálható, nincs szükség különösebb elemzésre. Egy EBITDA alapú lista már több magyarázatot követelne. (és úgy nehéz lenne temetni a vörös ördögöket) 


Eltérõ üzleti modell a merchandising értékesítésben: A Manchester United a többi top klubtól eltérõen az értékesítést kiszervezte a Nike-nak. A Deloitte lista bevétel központú módszere torzítja ezt a részbevétel adatot. Értelemszerûen a United már a kész eredményt kapja a profitmegosztás alapján mint merchandising bevétel, nincs értékesítési költség, ezért történt az outsourcing. Miközben egy hasonlóan népszerû klub, amelyik viszont házon belül végzi az eladást bevétel szempontjából messze "jobb", csak ott eladási költség is van. Végeredményben hiába hasonló a két klub végsõ merchandising eredménye, mégis a Deloitte bevétel központú listáján - ahol a költséggel nem foglalkoznak - a második klub tûnik "jobbnak" úgyis, ha egyforma a tényleges profit és akár darabra ugyanannyi mezt, sálat, ajándéktárgyat adtak el. 


 
Eltérõ image rights megállapodások: A Real Madrid, Barcelona méregdrágán igazolt világsztárjainak image rights bevételébõl részesedik a klub, cserébe a rekord fizetésért. A Unitednél amikor Rooney szerzõdik egy kiadóval adott számú könyv megírására, az ebbõl származó pénz az övé. A Realnál amikor Ronaldo reklámoz egy üdítõt, 40-50% a klubhoz kerül. Bevétel szempontjából ez ismét milliókat érõ elõny. 


 
Az árfolyam hatása a listára: A Deloitte mindig az adott év június 30-i font-euró árfolyamán számolja a klubok összehasonlítását. 2013-ban ezen a napon 1 font = 1,1668 euró. Hogy miért egyetlen nap árfolyamával számolnak, azt nem indokolták. Érthetetlen, tekintve a változékonyságot. Még a június 30. körüli napokban is volt 1,18 felett. A teljes év során is több ideig volt 1,18 felett a font mint 1,17 alatt. Õsszel és december végére már 1,2-re erõsödött a font, januárban még tovább. (ekkor jelent meg a lista) A United 363 millió fontos bevétele 1,2-es árfolyamon 435 millió euró feletti összeg, tehát a Bayern München még a kivételes szezonjával sem tudta volna a Money League dobogójáról letaszítani a Unitedet. 


Viszont, hogy a bajorok javára is beszéljek: az 50+1 szabály által a szurkolóbarát jegyárak miatt a Bayern meccsnapi bevétele jelentõsen elmarad a United, Arsenal, Real, Barca mögött. Persze ebben inkább az utóbbiaknak kellene követni a németek példáját. 



 
Részvényárfolyam

 

 

A MANU részvény az utóbbi hetekben komolyan esett, éves mélyponton is állt. A korábbi 17 dollárról elõbb 16 majd 15 dollár alá is esett. Bár még mindig kicsivel az IPO ár felett van. A sajtó az indokoltnál nagyobb mértékben kapcsolja össze az esést (mint a piac véleményét) a pályán gyenge szerepléssel. És a klub pillanatnyi, elméleti 200+ millió fontos értékvesztését is személyesen David Moyes-ra kenik szinte. Olyat is írtak ez a gyengélkedés hatással lesz a Nike tárgyalásokra. Biztosan nem, mert egy legalább 5 éves szerzõdésrõl egy folyamatos 12-18 hónapos tárgyalási idõszakban nem a MANU papírok rövid távú mozgása befolyásolja az üzletet. A Nike részérõl a MANU részvény kb. a legutolsó dolog, ami érdekli õket a klubról. Sokkal fontosabb tényezõ a globális népszerûség, évi 2 millió eladott mez és egyebek, és olyan mutatók amelyek erõsek akár 1-2 BL szezon nélkül is. Valójában inkább számít, hogy a tõzsdén idõnként keményen shortolják a részvényt, volt ilyen Ferguson idejében is amikor sorra nyerte a meccseket a csapat.
 
Csak decemberben a londoni Odey Fund és a Marshall Wace befektetési alapok több millió dolláros short pozíciót vettek fel. Utóbbi cég vezetõje egyébként egy korábbi Red Knights tag. A cikkek általában nagyvonalúan mellõzték a klubnak csak kb. 10%-a van kint a piacon és olyan nagy alapok részvényesek 2012 óta mint a Blackrock, Soros család, Bamco. A bankok az értékelést idõrõl idõre módosítják, de többnyire továbbra is vételre ajánlják, vagy legalábbis tartásra. Azaz hosszabb távon ismét emelkedésre számítanak. Persze olyan elemzõk is akadnak, akik szerint túlárazott a részvény. Mások szerint pedig a növekedési ütem miatt olcsó és remek vétel. A Glazer testvérek is hasonlóra utaltak szóvivõ útján, nem aggódnak: "A Glazer család hosszú távon tekint a részvények és a klub értékére, az elmúlt másfél évben számos ingadozás történt, de elégedettek a jelenlegi állapottal." 


 
Hasonló negatív cikkek születnek azért, mivel nehéz lesz BL helyen végezni a bajnokságban, ezáltal csökken a bevétel és az EBITDA idén a várthoz képest. Csak illene megjegyezni, hogy a vártnál kisebb számok is önmagukban még mindig nagyon erõsnek fognak számítani. Tehát a klub üzleti növekedése elbír 1-2 szezon gyengébb szereplést, ami pozitívum. A másik kedvelt téma, hogy nincs pénz új igazolásokra. A valóságban Fellaini 28 millió, Mata 37 millió és a meglévõ készpénzhez az üzleti év során további kb. 80 milliót termel a klub. Még BL hely nélkül is. Elnézve a játékoskeretet, kb. 4-5-6 új játékos is érkezhet a nyáron. Vidic már biztos távozik, Giggs valószínûleg visszavonul, szintén kora miatt Ferdinand opcióját lehet nem váltja be a klub, Evra is téma. Anderson nincs már képben és számomra nagy kérdõjel Kagawa jövõje. Tehát akár egy 100 millió font körüli költekezés sem lenne meglepetés ekkora átalakításra. És ez az összeg rendelkezésre fog állni. 


 
Melyik a rekord: Arsenal-Puma vagy United-Nike? 


 
Az Arsenal-Puma üzletnél a legtöbb cikk nem írta csak az alap része brit rekord, teljes összeget nézve még mindig a United-Nike a jobb, még a régi szerzõdéssel is. Kevés forrás, pl. a Reuters tudósított pontosan. A United új szerzõdése pedig kb. kétszer lesz értékesebb az ágyúsokénál. Az Arsenal-Puma szerzõdés évi 30 millió font (bónuszokkal 34  millió is lehet) és a merchandising jogok is benne vannak. A United-Nike kapcsán amit a lapok írnak az évi 25 millió, az csak az alap. Merchandisinggal együtt, tehát valódi összehasonlításban még mindig a United jobb, itt vannak a teljes összegek a Nike-tól:
 



2011: 31,3 millió font 




2012: 33,8 millió font 




2013: 38,6 millió font 



 
A 2015-tõl kezdõdõ új Nike pedig becslések szerint évi 60-70 millió font körül lesz. Bár más cégek is tárgyalnak a klubbal, én továbbra is a Nike megújítást tartom valószínûnek. A Puma és a Warrior mint feltörekvõ márkák ugyan készek nagy befektetésre, de szerintem a Nike nem engedheti meg a United elvesztését. A PL top klubok közül akkor csak a City maradna nekik, amely arab forradalom ide vagy oda, globálisan és presztízsben nem United vagy Barcelona méretû klub.
A 60-70 millió font becslést több tényezõ alapján írom: elõször is mérce a Chevrolet szerzõdés, ami évi 80 millió dollár értékû. (árfolyamtól függõen min. 50 millió font) Aztán a prémium szponzori kategóriában is jelentõsen jobb új üzleteket volt képes kötni a klub mostanában. A DHL évi 10 milliója helyett az Aon évi kb. 18 milliót fizet, a Turkish Airlines után az Aeroflot is dupla összeget fizet, évi 8 millió. A legutolsó 2013-as összeg még a régi Nike szerzõdésbõl 38 millió felett, akkor elég valószínû nem csak egy 45 millió körüli üzleten, azaz alig pár milliós növekedésen mennek a tárgyalások hosszú hónapok óta. Ez a klub legfontosabb szerzõdése, legalább 5 évre fog szólni. Ha a Nike a francia szövetségnek ad évi közel 40 millió fontot, akkor a Unitednek a globális piac miatt nem olyan hihetetlen a legalább évi 60 millió font. Ha minimum évi 100-120 millió dollárral jön a Nike, az tényleg 60-70 millió font. 


 
(forrás: a klub befektetõi oldala, Deloitte, Guardian, Daily Telegraph, Reuters, Bloomberg, én)

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!