A 2012-es üzleti év elsõ negyedéve + kereskedelmi hírek

"It's not personal, Sonny. It's strictly business."


Mielõtt rátérnénk a Q1-es adatokra, elõbb pár információ még a 2011-es üzleti évhez kapcsolódóan, mivel idõközben kikerült a www.mufplc.com oldalra a teljes, 79 oldalas auditált mérleg. Ez már a nemzetközi szabvány (IFRS) szerint készült, így tartalmaz néhány eddig nem ismert információt.
 
Kevin Glazer 10,6 millió dollárért vásárolt United kötvényt, a kamaton néhány százezret keres majd. Ezáltal mondhatjuk, hogy a klub tartozik a tulajdonosának. Ha valakit vigasztal, Glazerék is tartoznak a klubnak: még 2008 decemberében kivettek össz. 10 millió fontot a klubból kölcsön formájában. Mind a hat testvér, egyenként 1,66 milliót évi 5,5 %-os kamatra és öt évig nem esedékes a tõketartozás visszafizetése.
 
A kockázatokról szóló alpontban részletesen kifejtették az árfolyamok hatásait. A United az UEFA-tól a BL pénzt euróban kapja, a szponzorok jelentõs része dollárban fizet, a kötvények fele szintén dollárban van, így egyszerre fontos az aktuális font-dollár és font-euró árfolyam. Példák június 30-i állapotok szerint:
 

ha a sterling 10 %-kal erõsebb az euróhoz képest, az adózás utáni profit 1,6 millió fonttal több
ha a sterling 10 %-kal gyengébb az euróhoz képest, az adózás utáni profit 1,9 millió fonttal kevesebb
ha a sterling 10 %-kal erõsebb a dollárhoz képest, az adózás utáni profit 21 millió fonttal több
ha a sterling 10 %-kal gyengébb a dollárhoz képest, az adózás utáni profit 25,7 millió fonttal kevesebb

 
Glazerék „menedzsment költségek” címén 2011-ben 6 milliót (ez az évi lehetséges maximum), 2010-ben 4,3 milliót kivettek a kasszából. Hat év alatt ezen a címen plusz a tanácsadói díjakat is beleszámolva összesen 23 millió fontot használtak fel.
 
A tervezett szingapúri részvényeladás (IPO) elõkészületeire 2011-ben 2,65 millió fontot költöttek. (JP Morgan, Credit Suisse stb. megbízások) Egyéb jogi költségek: 315 ezer, ez tulajdonképpen a klub ügyvédjének, Edward M. Watkins cégének kifizetett összeg.
 
Jótékonyságra összesen 710 ezer fontot fordított a United, ebbõl 654 ezret a klub saját alapítványa, a Manchester United Foundation kapott. 50 ezret pedig a Unicef kapott.
 
Az új szezon kezdete elõtt több mint 59 ezer darab bérletet értékesített a klub, 2010 nyarán ez a szám 51 800 volt. Népszerû volt idén is a részletfizetési lehetõség, 20 font kezelési költség fejében öt havi kamatmentes részletre is lehetett bérletet venni. A prémium bérletek értékesítése soha nem volt ilyen jó, 100 %-os a kihasználtság.
 
A klub ingatlankezelõ leányvállalata, az Alderly Urban Investments 8,2 millió font értékben vásárolt területeket a Trafford Parkban, a stadion és a csatorna környékén. Ez az összeg már az új üzleti évben szerepel. A szóvivõ szerint jelenleg nincsenek tervek a hasznosításra, egyszerûen stratégiai okokból szeretne a klub minél több földterületet birtokolni az Old Trafford környékén, ahogy ezt korábban a konténerterminál megvásárlása is jelezte. A raktárépületek bérlõi ugyanazok, csak most már a klubnak fizetik a bérleti díjat. Ha lesz még lehetõség a jövõben további földeket venni, a klub érdeklõdni fog. Elõnyös helyzetben van a United más klubokhoz képest, amelyek stadionja sûrûn beépített területen fekszik, így nincs lehetõség fejlesztésre, parkolási gondokkal küzdenek stb.
 
A Manchester Boys & Girls csapata bajba került az elmúlt hónapokban, a városi tanács érthetetlen határozata szerint nem használhatják többé ingyen a pályájukat. A Manchester Evening News cikkezett errõl, a United pedig kisegítette a több mint 100 éves klubot, ahol olyan játékosokat fedeztek fel, mint Nobby Stiles, Dennis Violett, Nicky Butt és Wes Brown. Az akadémia igazgatója Brian McClair találkozott a menedzserükkel és megállapodtak, a United fedezi mostantól a költségeket a város helyett. Mindössze évi pár ezer fontról van szó és így a gyerekek focizhatnak tovább.
 
Tony Dunne aukcióra kínált érmeit megvásárolta a klub kb. 44 ezer fontért. Egy 1968-as BEK arany, egy FA kupában szerzett arany és két bajnoki érem volt a kollekcióban. Jó helyük lesz a múzeumban. 

A 2012-es üzleti év elsõ negyedévének (július-augusztus-szeptember) fontosabb adatai:


Meccsnapi jegybevétel 9,6 %-kal nõtt a bázishoz, azaz egy évvel ezelõtthöz képest, pedig ugyanannyi meccs volt most is. A növekedés a nyári túrához és a bõvített prémium helyekhez köthetõ, utóbbi 400 ezer font pluszt jelentett.
 
Média bevételek terén 16,5 %-os növekedés, mivel PL elsõ lett a csapat, nagyobb részt kapott az UEFA market pool angolokra esõ részébõl. Az amerikai túra közvetítésébõl származó többlet is hatással volt. A konferenciahíváson Ed Woodward kijelentette, jelentõs növekedést tapasztalnak az Egyesült Királyságban az MUTV elõfizetések számában.
 
Kereskedelmi bevételek: 22,3 %-os növekedés bázishoz képest, ebbõl az 5,4 milliós pluszból 2,5 millió az új DHL szerzõdést tükrözi, a maradék pedig a Nike ütemezett növekedésbõl és az új partnerektõl származik.
 
Összesen a bevételek 16,6 %-kal nõttek a tavalyi 63,3 millióról 73,8 millióra.


A bérek 12,2 %-kal növekedtek. Kérdezhetnénk mitõl az ilyen szintû növekedés, hiszen több jól keresõ játékos visszavonult tavalyhoz képest, többeket meg eladott a klub… Az ok az új játékosok és a sok hosszabbítás, több esetben megduplázott fizetéssel. Másik ok a megnövekedett létszám az üzletben, már átlagosan 670 fõ dolgozik a klubnak. (londoni csapat bõvítése) A konferenciahíváson mindenesetre elmondták, a United sem kivétel a bérek növekedésének nyomása alól. Mivel a bevételek gyorsabban nõttek, a fizetés/bevétel arány a tavalyi 53,2 %-hoz képest most 51,2 %, ami a legjobb arány a ligában.
Az üzemi költségek 13,6 %-kal nõttek, fõként az amerikai túra és az üzlet fejlesztésével (londoni irodák, MUTV stb.) járó költségek miatt.
 
Nagyon erõs az EBITDA (adózás, értékcsökkenés, kamatfizetés és amortizáció elõtti eredmény) az elõzõ Q1-hez képest 29,6 %-kal nõtt, 14,9 millióról 19,3 millió fontra.
 
Az adózás utáni eredmény a tavalyi 2,7 milliós profithoz képest az idei Q1-ben 6,9 milliós veszteség. Ennek oka a játékosvásárlás hatása, tavaly 13 milliós nem realizált árfolyamnyereség volt, idén 6,2 milliós veszteség a dollár-font árfolyam állása miatt. Tavaly a negyedévre esõ kamat 2 millióval több volt, idén kisebb a kamat a törlesztés miatt, de a visszavett kötvényekre fizetni kellett 1,9 milliót prémiumként. Szóval ez meg az, így alakult ki az idei Q1-es veszteség, nem nagy ügy, hiszen világos okok miatt lett így, az árfolyamveszteség nem is valós tétel, de könyvelni kell. Érdekesebb a tényleges pénzforgalom alakulása:




Július 1-jén 150,6 millióval kezdte a klub a negyedévet, melynek során még termelt 19,3 milliót, kapott a szponzoroktól elõre némi forgótõkét és innentõl a piros szín már költekezés. A kötvények utáni éves kamatot két részletben kell fizetni, február és augusztus során. Így most a klub kifizetett 21 milliót, ez tavaly ilyenkor 22,7 millió volt, a csökkenés oka a tavaly óta visszavásárolt jelentõs kötvénycsomag. Az adó önmagáért beszél. A klub egyszerre kifizette Young, De Gea, Jones vételárát, pár millió befolyt Brown, O’Shea és Obertan eladásából, így az átigazolási idõszakot 47 milliós mínusszal zárta a klub és ezt a jelenlegi, új üzleti évre könyvelték el. Általános beruházás most egy a szokásosnál magasabb összeg volt, mert nem csak a menetrendszerû fejlesztésekre, karbantartásokra költöttek az Old Traffordon, hanem 8,2 millióért területeket vásároltak a stadion környékén, ahogy errõl korábban már volt szó. A negyedév során újabb kötvényeket vásároltak vissza a piacról, amellyel csökkentették az adósságot. A negyedév végén szeptember 30-án tehát 65 millió font maradt a klub számláján. A klub 87,5 millió font értékben birtokol kötvényeket. A bruttó adósság 433,2 millió, a nettó pedig 368,2 millió font. (tavaly szept. 30-án a bruttó adósság 516,7 millió volt)

A következõkben a kereskedelmi bevételekrõl külön, függetlenül a Q1-tõl, hiszen naptár szerint már Q2-ben járunk jelenleg, így érkeztek hírek szeptember 30-a után is. Ami június 30. óta történt:
 

Du (telekom) az Egyesült Arab Emirátusokból, 2 év, kb. 2 millió font
Zong (telekom) mint a klub elsõ pakisztáni partnere, 3 éves szerzõdés
Beeline Vietnam (telekom), 3 év és Kambodzsa, Laosz területére is érvényes
Mister Potato (snack, chips) Malajziából, 4 év
DHL edzõmezekre is kiterjesztett bõvített szerzõdése, 4 évre 40 millió font értékben

 
Van egy rejtélyes eset is, ez a Türk Telekom. Kint a cég logója a manutd.com szponzorokat listázó aloldalán, de se bejelentés, se egy cikk, semmi információ. A United pénzmosodát is üzemeltet? Vicc volt, vicc volt!
 
Bryan Robson Gabonban és Tanzániában járt, David Gill Szenegálba utazott egy Unicef programra. A klub anyagilag segít a szenegáli gyerekeknek, tucatnyi kis orvosi állomást építenek személyzettel és eszközökkel, valamint motoros futárok viszik a falvakba a malária elleni és egyéb orvosságokat. Gill beszélt a szingapúri IPO-ról is: Nincs hivatalosan szüneteltetve, de Glazerék hallgatnak a tanácsadókra, figyelik a jelenlegi piaci helyzetet, nem egy nyugodt idõszak a mostani. Hozzátette, õ maga nincs benne szorosan a folyamatban, Glazerék intézik.
 
A Nike klubnál lévõ leánycége, a Manchester United Merchandising megállapodott a közel-keleti régióban egy Dubai-központú ruhagyártó céggel. 2-14 év közötti gyerekeknek fognak gyártani mindent, amire rá lehet tenni a hivatalosan liszenszelt United címert. 11 országban árulják majd a termékeket.
 
Küszöbön az új megállapodás az Ázsiában United témájú bárokat és éttermeket üzemeltetõ céggel. Az eredeti 2002-es szerzõdés 10 évre szólt, Glazerék most rövidebb 4-5 éves idõszakban gondolkoznak és emelik a liszensz árát is. Jövõre két helyszínen új bárok nyílnak Kínában. A Manchester United Food & Beverage Asia igazgatójának nyilatkozata alapján decemberben írják alá az új szerzõdést.
 
A klub megrendelésére a Brand Finance felmérte mennyit ér a klub neve a futball világában, az eredmény alapján a Manchester United becsült márkaértéke a legnagyobb a világon.
 
1. Manchester United £412m
2. Real Madrid £401m
3. Barcelona £392m
4. Bayern München £308m
5. Chelsea £196m
6. Arsenal £188m
7. AC Milan £170m
8. Inter Milan £164m
9. Liverpool £156m
10.Juventus £115m
 
A Brand Finance a futballon kívül is megvizsgálta a United helyzetét, szerintük a Manchester United a 6. legismertebb név a világon. Elõtte van ismertségben pl. a Google, Apple és a Facebook, de a klub megelõzött olyan cégeket mint a Coca-Cola és a Microsoft.
 
Egy független felmérés, az amerikai Forbes magazin szerint is sokat ér a United márkaneve. Õk is mostanában tették közzé a saját szempontjaik által készült becslést a márkák értékérõl, minden sportágat néztek. A Forbes magazinnál a NY Yankees vezet, bár hangsúlyozták csak a dollár erõsödése miatt vesztette el elsõ helyét a United.
 
1. New York Yankees - $340m
2. Manchester United - $269m
3. Real Madrid - $264m
4. Dallas Cowboys - $193m
5. Bayern München - $179m
6. Boston Red Sox - $173m
7. Barcelona - $172m
8. Arsenal - $158m
9. AC Milan - $147m
10. New England Patriots - $146m
 
Richard Arnold, a klub kereskedelmi igazgatója nyilatkozott a Financial Times-nak: A jövõbeli szponzori lehetõségek mellett eltörpül a jelenlegi munkájuk eredménye. Az elmúlt hetekben Ázsiában több bankkal kötöttek új szerzõdéseket United logós hitelkártyákról. Minden tranzakció után közvetlenül a klub is részesedik. A kártya tulajdonosa pedig minden United gyõzelem után pontokat kap, amelyeket aláírt ereklyékre válthat be, a legszerencsésebbek pedig utazást nyernek az Old Traffordra egy meccsre. Csak Dél-Koreában 1 millió ember használ United címeres hitel/betéti kártyát. Malajziában Gary Pallister fogja népszerûsíteni a Manchester United Visa kártyákat. Arnold viszont elismerte: a legnagyobb ázsiai piacon, Kínában bonyolult és idõigényes a terjeszkedés, bár éppen most nyílik meg az online bolt mandarin nyelvû változata.
Érdekes, hogyan zajlik egy új szponzori szerzõdés megkötése: Arnold és csapata heteket töltenek a potenciális partner feltérképezésével. „A részletek sokat számítanak. Például kiderítettük, hogy az egyik cég vezetõje nem szereti sem a teát, sem a kávét, csak a Diet Coke-ot. Amikor megérkezett a tárgyalásra, nem kávét vagy teát kínáltunk neki, hanem Diet Coke-ot.” A chilei bortermelõ, a Concha y Toro központjába egy díszes ládát küldtek, amiben egy labda és egy könyv volt, amely az együttmûködés üzleti elõnyeit tartalmazta. Két nap sem telt el, a cég visszajelzett Arnold csapatának és megszületett a szóbeli megállapodás, amit késõbb követett a hivatalos szerzõdés. A klub az elmúlt években tízmilliós nagyságrendben költött a kereskedelmi részleg fejlesztésére, felmérésekre, tanulmányokra. Ezáltal könnyebben adják el a márkát. Ezelõtt 5-6 évvel két személy foglalkozott a lehetséges szponzorokkal, most már külön londoni csapat van és csak az irodák éves bérleti díja 1 millió font. A megrendelt felmérések kimutatták, hogy a United edzéseit, sajtótájékoztatóit, a csapat utazásait olyan sokan követik világszerte, hogy ezeknek a megjelenéseknek komoly marketingértéke van. A DHL számára egyedi iPadeket küldtek, amelyekre bemutatókat töltöttek. Azóta a DHL a klub 3. legnagyobb szponzora a Nike és az Aon után. Logisztikai partner, nyáron az USA túra kiemelt szponzora és most már az edzõmezre is kiterjesztették a szerzõdést. 
A Bloomberg értesülései szerint a klub a londonihoz hasonló kereskedelmi irodát fog nyitni Hongkongban még az idén, persze nyilván messze nem akkora létszámmal. Tekintve az eddigi ázsiai szponzorok számát logikus lépésnek tûnik a távol-keleti piac mérete, lehetõségei miatt. Ahogy Arnold fogalmazott 2005-ben az elsõ hónapokban az idejük legnagyobb részét a kereskedelmi stratégia kidolgozásával, elemzésekkel töltötték. Még ma is, amikor már teljes gõzzel mûködik a gépezet, havi két napot ötletelésre szánnak. Körülbelül így néz ki a klub stratégiája:
 
Hagyományos fõszponzorok: Nike, Aon ezek van a legjobban szem elõtt, a legértékesebb szerzõdések.
Prémium kategóriás szponzorok: Epson, Audi, DHL, Turkish Airlines stb. sok megjelenéssel az Old Trafford tábláin, manutd.com és MUTV reklámok.
Nem kiemelt szponzorok: Nem globális márkák, kisebb összegû üzletek. Ezek a cégek inkább a saját országukban használják a United márkát, pl. telekom cégek. Gyakran még a manutd.com-on sem szerepelnek. A fizetés módja fix összeg és/vagy bevétel megosztás, ennek a kategóriának az elõnye, hogy gyakorlatilag ahány ország, annyi lehetõség. A Manchester United nevet mindenhol ismerik.
Úttörõ megoldások: Edzõmezekre vonatkozó szerzõdés, nyári felkészülési túrák kiemelt szponzorálása, a United címeres bankkártyák és az MUTV elõfizetések értékesítése. Nem elképzelhetetlen, hogy Carrington névhasználati jogát is eladja egyszer a klub. Biztos nem mindenkinek tetszene ez, de most sem a hivatalos nevét (Trafford Training Centre) használják. A klub, a menedzser, a játékosok, a drukkerek, az újságírók mindenki egyszerûen Carringtonként hivatkozik rá. 
 
Az új szemlélet következtében ma már a hagyományos fõszponzorok által fizetett összeg kisebb, mint az új megoldások alapján elért bevétel. Több klub csak most kezd olyasmibe, amit a United már régóta csinál. Egyetlen példa: Már mióta divat és jó üzlet rendszeresen a világ különbözõ részein végezni a nyári felkészülést, az Arsenal csak idén nyáron szakította meg a hagyományos, csendes ausztriai edzõtáborát és csak most elõször utaztak ázsiai túrára.
 
A United mûködését kommentálta a hasonlóan önerõbõl gazdálkodó Arsenal is. Ivan Gazidis CEO: „Minden klubnak ajánlott figyelni õket és tanulni tõlük. Ugyanakkor nem minden klubnak vannak olyan lehetõségei, így különbözõ stratégiák egyaránt sikeresek lehetnek.” A többségi tulajdonos Stan Kroenke a PL klubok tulajdonviszonyairól: „Sokkal büszkébb lennék a bajnokságra, ha a verseny alapja a munka, a tudás, az erõfeszítés lenne, nem pedig egyszerûen ki tud több pénzt beleölni a klubba kívülrõl.” A hitelbõl finanszírozott felvásárlásról: „Õk nyertek, növelték a bevételeket. Ha drukker lennék, azt mondanám wow.” A honfitársait ért legújabb kritikákról, miszerint Glazerék milliókat vettek fel menedzsment költségekre, ezt válaszolta Kroenke: „Néhány játékosuk szintén kivett pénzt a klubból és nem teljesítettek. Azt hiszem, minden kritizálónak át kellene gondolnia ezt. Amerikában ez a kérdés soha fel sem merül. Glazerék pénzt vettek ki a klubból. Na és? Jerry Buss (a Los Angeles Lakers tulajdonosa) is vett ki pénzt a csapatból. Sok más tulajdonos is az Államokban. Senkit nem érdekel. Megnyert mindent a Lakers? Igen. Mekkora a bevételük? Nos, piszok nagy.”
 
Ismét R. Arnold szavai: „Kivételes helyzetben vagyunk, de meg is dolgoztunk érte. Ha más klubok le akarják másolni, amit mi évekkel ezelõtt már megtettünk, az az õ dolguk. Én csak a Uniteddel és a jövõvel foglalkozom.” 

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!