Manchester United 2018 első negyedév jelentés

2017. november 16-án közzétették a július-augusztus-szeptember időszakra vonatkozó üzleti eredményeket.


 

A meccsnapi bevétel 33%-kal, 5,6 millió fonttal lett több idén, mert két hazai meccsel többet játszott a csapat 2017 első negyedévhez képest. A média bevétel 9 millióval emelkedett köszönhetően a BL meccsnek, eggyel több PL mérkőzés és az európai szuperkupa döntő miatt. A kereskedelmi bevétel teszi ki a klub első negyedéves bevételének 57%-át, tavalyhoz képest 6,2 milliós növekedés 80 millió fölé. Ez úgy, most nem lett egy új szponzor sem a negyedév során. Így a növekedés oka szinte teljes egészében a sikeres nyári USA túra a tavalyi rövid ázsiai túrához képest, a felkészülési meccsek bevételét mindig a kereskedelmi részhez számolják. Jó hír a retail-merchandising részleg bevétele gyakorlatilag azonos előző évhez képest 27 milliós szinten. Feltehető a kérdés, ha ez a kategória nem emelkedett miért mégis jó hír: azért mert egyedülálló módon a Nike-Adidas váltás után harmadik szezon elején is ugyanúgy fogynak a mezek és egyéb áruk. Első évben érthető volt a rekord sales mutató, hiszen mindenki szaladt cserélni a régi Nike mezt az új Adidas mezre. Második évben növekedés, ami egyedülálló az iparágban és most a harmadik év eleje azonos szinten kezdett. Közrejátszik még az Adidas mellett más cégeknek is adott el jogokat a klub, United címeres termékek forgalmazására.

 

A bérek közel 8 millióval emelkedtek az idei BL részvétel miatt, mondhatni ez pozitív kiadás. Az alkalmazottak létszáma 837 főről 914-re nőtt. A fizetés-bevétel arány továbbra is kb. 50%-os. Az egyéb működési költségek szintén 8 millióval nőttek a több meccs miatt. Nem készpénzes tételek: értékcsökkenés hasonló, a játékosok regisztrációjának amortizációs értéke 36 millió, 5 millióval több aktuálisan. Kivételes költség nem volt. Ezekkel együtt a működési kiadás 143 millió volt összesen, ebből a két nem készpénzes tételt nem kell nézni, így megkapjuk a bevétel-kiadás után a kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredményt, az EBITDA közel 37 millió font lett. 

 

Játékos eladásból származó profit a negyedévben 17 millió font volt. (Januzaj eladása és Michael Keane, Danny Drinkwater továbbadási záradéka) A nettó pénzügyi költség 800 ezer fontban kifejezve, mivel dollárban is tart a klub pénzt, így a dollár erősödésével nyertek is. Adózás előtti profit 14,4 millió, adózás utáni 8 millió könyv szerint. A klub által megadott módosított profit 6,2 millió font. Az adósság gyakorlatban dollárban változatlan, csak a jelentésekben fontban kifejezve papíron változik ilyen-olyan irányba. 

 

Cash flow

 

Osztalékfizetés a részvényeseknek ebben a negyedévben nem volt. Évente kétszer fizet osztalékot a klub, a következő majd január 5-én lesz. A játékos adás-vétel készpénzforgalom a klubok közti megállapodások, ütemezések miatt nem feltétlenül tükrözi a nyári piacot, vannak átfedések. A negyedév végén, szeptember 30-án 216 millió fontja volt a klubnak.

 

 

Konferenciahívás 

 

Woodward vázolta az aktuális helyzetet, erős negyedév pénzügyileg és a pályán is jól kezdett a csapat: 2. hely a PL tabellán, 3. kört várják Ligakupában és a BL csoportban eddig négy nyertes meccs. A nyári USA túra anyagi előnyeit említette a tavalyi rövidre kényszerült ázsiai túrához képest, több mint 250 ezer szurkoló látta a stadionokban a meccseket. A Megastore hozta a tavalyi rekord értékesítési számokat, az idei fekete idegenbeli mez a valaha legjobban fogyó idegenbeli mez. Pár hete az előző 2017 Q4 híváson a kiváltott tagságik számát 180 ezer fölé mondta, azóta már 190 ezer fölé nőtt a tagságival rendelkező szurkolók száma. Facebook, Twitter stb. interakciók rekordjait is megjegyezte Woodward. MUTV-t jelölték a legjobb sportcsatornák közé, folyamatosan dolgoznak az új játékos dokumentumfilmeken és sikeres a mutv.com streaming oldal is.  

 

Elemzői kérdések között nem volt érdekes, sajnos gyakran már hónapokkal korábban kitárgyalt dolgot kérdeznek és olyat, amely üzletileg érzékeny adatokra irányul így Woodward rögtön kitér. Pl. folyton kérdezik a net capex játékosberuházás összegnél mi várható, hát előre nem szokták elmondani a következő átigazolási időszakban mi várható. Egy kérdés a következő PL ciklus nemzetközi TV jogaira vonatkozott. Ezt a bevételt mindig teljesen egyenlő arányban osztják el a 20 PL klub között, azonban az utóbbi ciklusokban a jelentősen megnövekedett külföldi TV bevétel miatt felerősödött a top klubok hangja (főleg Liverpool és Arsenal), hogy a teljes egyenlőség helyett ennek a pénznek a 35%-át a tabella alapján osszák szét. Az érvelés, hogy nem pl. West Brom - Crystal Palace meccs miatt fizetnek a TV társaságok rekord összegeket, hanem a top klubok miatt népszerű a PL világszerte. Vitatkozni nehéz ezzel, csak hagyományosan amióta PL a PL, ezt a bevételt mindig teljesen egyenlően osztották el. Ez nem is zavarta a top klubokat, amíg nem voltak ekkora összegek, mint a mostani ciklusokban. Szemléltetésként 2006/2007 szezonban 4 millió fontot kapott egy csapat, 2016/2017 szezonban kerekítve 40 milliót! A következő ciklusban tovább nő az összeg. Viszont a változtatásról egyelőre nem kell beszélni, mivel minden új szabályhoz 20-ból 14 szavazat kell és a kisebb klubok nem fognak öngólt rúgni. Ezért is az volt a top klubok javaslata, ők beérnék annyival csak 35% legyen súlyozva tabella szerint. A United részéről hivatalos álláspont nincs, nyilván a klub profitálna a változtatásból, de a saját üzleti sikerek miatt nem is szorul rá a United erre az extra pénzre és nincs probléma a kezdetek óta meglévő rendszerrel.

 

forrás: hivatalos pénzügyi beszámoló és konferenciahívás




Hozzászólások