2012 üzleti év beszámoló

Szeptember 18-án a Manchester United PLC közzétette a 2012-es üzleti év Q4 jelentést, ezzel ismert a teljes év eredménye.

 

 
Meccsnap
98,7 millió font, 10,9 %-os csökkenés az elõzõ szezonhoz képest. A korai búcsú a Bajnokok Ligájától és a hazai kupasorozatoktól eredményezte a csökkenést, hiszen kevesebb meccset játszott a csapat.

Média
104 millió font, 11,3 %-os csökkenés, legnagyobb részben a korai BL kiesés miatt. Elõzõ évi 53,2 millió euróhoz képest csak 35,2 milliót kapott a klub az UEFA-tól a BL szereplésért. Az Európa Liga pénzdíját szinte említeni sem érdemes, mindössze 1,25 millió eurót kapott a klub. Az új szezonban illene kijavítani ezt a botlást, pláne mert az UEFA a 12/13 BL sorozatban már 910 millió eurót oszt szét az elõzõ 754 millióhoz képest.

Kereskedelem
117,6 millió font, 13,7 %-os növekedés. A legfontosabb tényezõ az edzõmezekre vonatkozó DHL szerzõdés, amely egyedülálló a világon. A globális partnerek mellett nagyon sikeres a klub a regionális szponzorok terén is. Természetesen a Nike által fizetett összeg szokásos ütemes növekedése is pluszt jelentett. A csapat gyengébb szereplése nem volt hatással a kereskedelmi bevételekre, mivel a Manchester United nem köt teljesítményhez kötödõ szponzori szerzõdéseket. (Egy kivétel van, a Nike szerzõdés, de csak akkor lenne kevesebb a pénz, ha a csapat nem jut be a BL-be vagy kiesik a PL-bõl.) Érdekes adat, hogy ebbõl a 117,6 millióból 20,7 milliót az ún. New Media & Mobile eredményezett, ez gyakorlatilag a regionális telekommunikációs partnerektõl származó összeg. Ez 2009-ben még csak 5,5 millió volt, szóval komoly lehetõségek vannak ezen a területen is. Az ázsiai piacra koncentráló hongkongi kereskelmi iroda már mûködik, érkeznek is az új szponzorok. Tehát ezek már a 2013-as pénzügyi évhez tartoznak, mert júliustól érvényesek: MUTV - Fuji TV megállapodás Japánban, hogy a helyi drukkerek Kagawa egyetlen percérõl se maradjanak le, United címeres hitelkártyák a Shinsei bankon keresztül, Yanmar motorgyártó vállalat és a Toshiba Medical Systems, amely az új carringtoni mini kórházi részlegnek szállítja az orvosi mûszereket. Ezek kivétel nélkül új szponzorok, és mindegyik japán cég. Persze nem kizárólag Kagawa nyári leigazolása miatt születtek ezek a megállapodások, hiszen volt már japán partner pl. az Epson és a Honda. Valamint a kereskedelmi csapat hónapokat dolgozik egy-egy új szponzoron, de az feltételezhetõ, hogy Kagawa személye hasonlót fog jelenteni a japán piacon, mint a Park-hatás volt Dél-Koreában. Szintén az ázsiai régióból a már meglévõ Mr. Potato szponzorhoz tartozó cég, a Mamee is most kötött szerzõdést a klubbal. Szintén United címeres hitelkártyák az Egyesült Királyságban az MBNA bankon keresztül és Norvégiában a Santanderen keresztül. Az új szponzorok hatása tehát majd a 2013-as üzleti évben jelentkezik, azért nem rossz még csak épp elkezdõdött az új üzleti év, már 6 teljesen új partnere van a klubnak. Az újak mellett történt néhány csere is: az eddigi autópartner Audi helyett Chevrolet, amelybõl végül a világrekord mezszponzori szerzõdés született és a Betfair szerzõdése is lejárt, az utód a Bwin lett.

Bevétel
A gyengébb szereplés, a 2005 óta elsõ trófea nélküli év azt eredményezte, hogy elõször a Glazer-érában a klub bevétele csökkent: 331 millióról 323 millióra.

Mûködési kiadás
285,1 millió font, 4,6%-os növekedés az új szerzõdések és a létszám bõvülése miatt. Mivel a csapat nem nyert semmit, ezért a bónuszokat nem kellett kifizetni. 161,8 millió ment el bérekre, alacsonynak számít az emelkedés. A fizetés-bevétel arány 50,5 %. Az alkalmazottak száma 628 fõrõl a 2012-es üzleti évben 696-ra nõtt.

Nettó pénzügyi költség
Minimális összeget kamatozott a bankszámlán lévõ pénz, itt a kiadási oldal fontos. A pénzügyi kiadások közt a legnagyobb elem az adósság után fizetendõ kamat, ez 6,4 millióval csökkent a folyamatos kötvényvisszavásárlások (adósságtörlesztés) miatt. Emellett még a valós költséget most nem jelentõ, a dollár kötvények kapcsán keletkezett árfolyamveszteség eredményezte a mérlegben a nettó 49,5 milliós kiadást.

Játékos amortizáció
Az új játékosok (elsõsorban De Gea, Jones, Young) vételára növekedést okozott az amortizációs mutatóban, de ellensúlyozta pár hosszabbítás. Fõként Valencia, Smalling, Anderson amortizációs költsége csökkent a hosszabbítások miatt. Hargreaves távozása is említhetõ, az õ amortizációs költsége is kikerült a klub mérlegébõl.

Nettó tõke beruházás
7,3 millióról 22,7 millióra nõtt ez a kiadás, ennyivel többet költött a klub fejlesztésekre. Gyakorlatilag az Old Trafford körül megvett ingatlanok, a carringtoni bõvítés, a stadion prémium székeinek bõvítésére és fejlesztésére adta ki a klub ezt a pénzt. A közel 76 ezres stadionban 8 ezer ilyen VIP szék van, a teljes kapacitás 9 %-a, de a BL-t nem számítva az összes jegybevétel 50 %-át adják. Így a meccsenkénti jegybevétele a Manchester Unitednek a legmagasabb európai szinten is, közel 4 millió font.

Kivételes kiadás
Ez egyszeri költség, legnagyobb részben a visszamondott szingapúri és a megvalósult New York-i részvénykibocsátás elõkészítésére ment el majdnem 11 millió font.

Értékcsökkenés
Ezzel nem kell foglalkozni, nem készpénzes tétel.

Osztalék
Az IPO prospektusban egyértelmûen jelezték Glazerék, hogy nem szándékoznak egyelõre osztalékot fizetni a részvényeseknek, így maguknak sem. Ezért még az IPO elõtt kihasználták az utolsó alkalmat, 2014 Q4-ben felvettek 10 millió fontot.

Összefoglalás
United mércével gyenge volt a 11/12 szezon, 2005 óta az elsõ trófea nélküli év. A kereskedelmi növekedés valamennyire ellensúlyozni tudta a veszteségeket a meccsnap és média területén. Azonban ennek ellenére is az adózás elõtti eredmény 4,7 milliós veszteség lett. Viszont itt jön képbe Glazerék adópajzsa, amivel a profit 23,3 millió font lett. A bruttó adósság 437 millió font volt 2012 június végén, azóta ez az IPO miatt ismét csökkent kb. 370 millió fontra.
 
 
Részvények
Az IPO bankok közzétették elõrejelzéseiket az árfolyamra. Egyik optimistább, másik kisebb árat céloz meg, egyik vételre ajánlja, másik semleges. Egy-két adat: a JP Morgan és a Deutsche Bank 17 dollárt, a Nomura 13-t jelez 2013-ra. A fõbróker Jefferies a legoptimistább 20 dolláros célárfolyammal. Független elemzõk közül többen csak 5-7 dollárt mondanak. Van, aki viszont hisz a United papírjában, a Soros család alapkezelõje bevásárolt MANU részvényekbõl. A piacra dobott 10% ötödét vették meg, tehát gyakorlatilag 2%-os tulajdonosok a klubban. Az IPO óta az árfolyam így néz ki:
 


Gyakorlatilag 13 dollár közelében mozog az árfolyam eddig, ugye 14 dollár volt a nyitóár.

Fejlõdési lehetõségek
A carringtoni bõvítés úgy néz ki, a tervezettnél hamarabb elkészül, 2012 végére. Az új orvosi és média részleg, kibõvített akadémiai épület, új pályák, új környezetbarát csatornarendszer mellett van pár érdekes elem a traffordi tanácshoz benyújtott tervrajzokon. 25 méteres vörös neon Manchester United felirat a tetõn, elég látványos lesz.
 
 

 
Az átalakítás során a játékosok és a szakmai stáb részére külön parkolók és járdák készülnek, gyakorlatilag elrejtõzhetnek a kíváncsi szemek elõl. De hát ki zavarná õket? Csak nem szervezett belépõs idegenvezetést tervez a klub Carringtonba? Az Old Traffordon megszokott múzeum és stadiontúra mintájára. Természetesen ez egyelõre csak feltételezés. Csak nekem gyanús, ugyan miért építenek külön részeket a játékosoknak, csak azért lesz 25 méteres felirat a tetõn, mert jól néz ki? Gondolom nem az edzõközpontot körbevevõ fák között élõ mókusoknak készül ilyen látványelem. Majd idõvel kiderül.

Inkább olyasmivel folytatom, ami több mint feltételezés vagy jóslat. Egy éve ilyenkor azt írtam a kereskedelmi bevételek terén a United 2015-ben átlépheti a 200 millió fontos határt. Az azóta elért eredmények, úttörõ DHL edzõmez megállapodás, világrekord 559 millió dolláros Chevrolet üzlet, a londoni mellett ázsiai és észak-amerikai kereskedelmi irodák majdnem 100 fõvel, a sok regionális szponzor, a digitális média fejlõdése stb. mind azt mutatják, hogy a klub el is fogja érni ezt a célt. Ez látszik a számokból, trendekbõl. 2015-tõl pedig a következõ nagy dobás az új mezszállító szerzõdés lesz. Valószínûleg Nike hosszabbítás, de már Glazerék tárgyalásával. Ebben a legérdekesebb, hogy nem lesz még egy ilyen hosszú 13 éves szerzõdés és a fõ kérdés a merchandising jogokat megtartják vajon? Mert most ki van szervezve, a Nike árulja a Manchester United termékeket, a Nike üzemelteti a Megastore-t és néhány United boltot pl. Indiában, Szingapúrban. Nem lepõdnék meg, ha saját kézbe venné a klub az értékesítést. Miért ne lehetne Manchester United bolt New Yorkban, Londonban, Hongkongban?

A kommunikációs partnerek terén (New Media & Mobile) is komoly bevételeket lehet még találni, mint írtam nagyon gyors a növekedés itt, 3 év alatt 5 millióról 20 millióra nõtt ez a bevétel. Érdekesség az egyik ilyen szponzor adata: a Saudi Telecomnál az okostelefon alkalmazások közt egy a napi többszöri imára hívó program volt a legnépszerûbb. Amint elkészült a Manchester United app, 2 héten belül 15x annyian töltötték le. Az okostelefonok, tabletek elterjedése miatt idõszerû a manutd.com megújítása az online tartalmak érdekében. A világ egyik leglátogatottabb sporthoz köthetõ honlapja a manutd.com. A mostani honlap design 2006 óta ilyen, ideje lenne újítani, ez tervben is van. Csak meg kell várni míg a licence jogok visszakerülnek a Nike-tól. Szerintem már készített a klub felméréseket, hogy fõleg hazai pályán az Egyesült Királyságban, havi 2-3 fontért lehetne árulni exkluzív tartalmakat. Pl. az Inside United magazint digitális formában is árusítani, ilyenekre gondolok. A kínai és indiai piac meghódítása lehet a következõ évek nagy kihívása, viszont ott elég speciális a helyzet. Indiában a krikett népszerûbb, Kínában bár a PL a legnépszerûbb bajnokság és a United az egyik legnépszerûbb klub, nehéz pénzzé tenni a népszerûséget. Mindössze egy kínai szponzora van a klubnak, ami nem hongkongi. Valamint komoly gondot jelent a termékek hamisítása. Könnyebb dolga lesz a klubnak az észak-amerikai piacon, ott nincs ilyen akadály. Egyrészt amerikai világcégek már szponzorok, a soccer nagyon feljövõben mind nézettségben, mind üzletileg. A merchandising terén pedig fizetõképes kereslet tapasztalható, ezt az USA túrák mindig bizonyítják. Az AIG, Aon szponzoráció mellett a legújabb Chevrolet partnerség kiváló példa miért lehet még több amerikai szponzor: ülnek a meetingen és gondolkoznak mire költség a marketing költségvetést. Oké, a Super Bowl 150 millió nézõt vonz, de NFL döntõbõl csak évi egy van és 90 %-ban csak amerikaiak nézik. Manchester United meccsbõl van évi 60-70 és minden egyes mérkõzést lát 50 millió ember világszerte.

A TV bevételek kapcsán amire lehet számítani: az UEFA kifizetések már 12/13 szezontól nõnek, a PL jogok 13/14 szezontól óriásit emelkednek, gyakorlatilag a PL-tõl származó összeg évi 90-100 millió font közt lesz. Pontosan még nem tudni, mert a PL jogok nemzetközi értékesítésérõl még nincs hivatalos információ. De a fenti becslések egész jók, mindez azt jelenti, hogy egyre jobban felzárkózik az elsõ két angol csapat TV bevételek terén az egyéni szerzõdéssel rendelkezõ Real Madrid, Barcelona pároshoz. A két spanyol klub már nem tud hova fejlõdni TV bevételben, de a PL közös TV szerzõdése folyamatosan egyre több pénzt jelent minden csapatnak, nem csak kettõnek.

Visszatérve a jelenbe
A mérleg konferenciahívásáról: Az alelnök Ed Woodward elmondta szeptember második hetében a klub az IPO bevételekbõl 110 millió dollár értékben adósságot törlesztett. (kötvényeket vettek vissza a piacról) A kereskedelmi bevételek fele Ázsiából fog érkezni, új kategóriákban is szponzorokra számítanak. Az egyik elemzõ a Ronaldo visszatérésérõl szóló pletykákra kérdezett rá, persze Woodward lehûtötte a kedélyeket, ne vegye senki készpénznek az újságcikkeket. Az új üzleti év Q1 transzfer költése kb. 29 millió font, ez nyilván nagyrészt Van Persie ára. Elmondta még a következõ években egyre nagyobb profitra számítanak, amellyel párhuzamosan tovább csökkenthetik az adósságot. 2013-ra 350-360 millió font közé várják a klub bevételét, feltételezve a 2012-esnél jobb szerepléssel. (minimum negyeddöntõ BL-ben és hazai kupákban)

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!