2013 üzleti év beszámoló

Szeptember 18-án a Manchester United PLC ismertette az utolsó negyedéves és ezzel együtt a teljes üzleti év eredményeit.

 

 

 


Meccsnap 
Több mint 10 millió font plusz, mivel a hazai kupákban a kedvezõ sorsolásnak köszönhetõen néggyel több hazai meccs volt, illetve olimpiai meccseket is rendeztek az Old Traffordon. (Q4: 20,6 millió font)
 
Média 
A csökkenés oka a Bajnokok Ligája kifizetés, csökkent a market pool részesedés. Az angol klubok a rájuk esõ market pool összeget így osztják szét: Felét az elõzõ bajnokság tabellája alapján (40-30-20-10%), felét az alapján hogyan szerepelnek az aktuális BL-ben. 12/13 szezon kapcsán azonban akad egy kivételes helyzet, ugye a 11/12 PL tabella számít, viszont a Chelsea 5. helye de egyben BL gyõzelme bekavar a megszokott képletbe. A tabella alapján számolt rész 40-30-20-10 arány helyett ez volt: bajnokként City 30%, United 25%, Arsenal 15%, BL gyõztesként Chelsea 30%, tehát a bajnoki dobogósok pénzt veszítettek a Chelsea gyõzelme miatt. A 2013 üzleti év az utolsó, amire még az elõzõ Premier League TV szerzõdés volt érvényes. A 13/14 szezon már az új ciklusra esik, három év során 5,5 milliárd font bevételt ér el a PL, ezért a 2014 üzleti év beszámolójában nagy ugrás várható a média bevétel terén. (Q4: 26,6 millió font) 


 
Kereskedelem 
Hatalmas, 30%-os növekedéssel a United átlépte a 150 milliós határt. Nõtt a Nike-tól kapott összeg, számos új globális és regionális szponzor hatása, illetve ebben már benne volt az elsõ Chevrolet elõleg is kb. 12 millió font értékben. Csak a szponzori kategória 44%-kal bõvült és ez a sebesség várható továbbra is, hiszen az aktuális üzleti évben már szerepelni fog pl. az új Aon szerzõdés is. A Manchester United címerrel ellátott tárgyak értékesítése 14%-kal, a telekommunikációs partnerektõl származó bevétel 11%-kal nõtt az elõzõ évhez képest. A kereskedelmi szektor adta a teljes bevétel 42%-át. (Q4: 37,9 millió font)
 

 

A klub bevétele meghaladta a 363 millió fontot, 13%-os növekedés a 2012-es bevételhez képest. Egyébként 350-360 millió közé várta a klub elõzetesen. Euróban ez jelenlegi árfolyamon kb. 433 millió, ami elmarad a Real Madrid 521 millió eurós eredményétõl, viszont a spanyol klub csak 1%-ot tudott növekedni. A Manchester United 2014-re 420-430 millió font körül várja a bevételt, tehát egyre kisebb lesz az olló. A várt bevételt a klub PL 3. hely és BL-FA negyeddöntõ kalkulációval becsülte, én ennél optimistább vagyok és 440 millió font körül várom.
 
Bérek 
11%-ot emelkedett, jelentõs részben köthetõ az üzleti alkalmazottak számának növekedésével, hiszen már a hongkongi kereskedelmi iroda is teljes gõzzel mûködik. A 2012-es 713 fõ után 2013 során már 793 személy állt a klub alkalmazásában. A másik elem a bajnoki címért kifizetett bónuszok, megemelt fizetések. A fizetés-bevétel arány 49,7%. 


 
Egyéb mûködési költség 74 millió, a plusz kupameccsek és az olimpiai rendezés miatt. Értékcsökkenés 7,8 millió, a játékosok regisztrációjának amortizációja* pedig 41,7 millió. 


 
*Az igazolások vételárát elosztják a szerzõdés idõtartamával, pl. egy 20 millióért 5 évre igazolt játékos amortizációs összege évi 4 millió. A végén a Bosman-szabály miatt a játékos értéke nulla. Ha hosszabbít 2 évvel, akkor újraszámolják az amortizációs összeget, ha a szerzõdése vége elõtt távozik, akkor az a rész kikerül a könyvelésbõl. 


 
Kivételes költség 6,2 millió, ez egyrészt az elõzõ nyári IPO tanácsadási díjakhoz köthetõ, másrészt a most nyári korszakváltáshoz. (Phelan, Steele és Meulensteen szerzõdésének felbontása) 


 
Fentieket összeadva a mûködési kiadás 310 millió volt.
 
Erõs EBITDA (kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció elõtti eredmény) több mint 108 millió, 2014-re a várakozás már 128-133 millió font. Az EBITDA összeg a bevételbõl levont bérek és egyéb mûködési költségek utáni helyzetet mutatja. A mûködési profit sor a szabályos számviteli szempontból, de az EBITDA mutatja a tisztább képet. Ez egy jó eszköz a klub teljesítményének bemutatására, mivel csak a hagyományos 3 fõ bevételi kategóriát és a személyzeti illetve üzemeltetési kiadásokat veszi figyelembe. Nincsenek benne egyedi vagy nem készpénzes tételek mint értékcsökkenés, amortizáció stb. 


 
Nettó pénzügyi költség 50 millió után 71 millió. Itt a kamatfizetés mellett az adósság törlesztés költségeit lehet említeni, pl. az idõ elõtt visszavásárolt kötvények után fizetett 22 milliós prémium. A finanszírozási kiadásokat kompenzálta,hogy a csökkentett adósság csökkentett kamatot eredményezett. 


 
Az adózás elõtti veszteség 8,8 millió és itt az adó miatt kezd kicsit bonyolulttá válni a helyzet. A vállalat az évre 155 millió font nem készpénzes adójóváírást kalkulált, ami a UK, US, Kajmán-szigetek háromszög közötti halasztott adó, az IPO miatti új cégstruktúra és átcsoportosítások miatt könyvelhetõ így. Hasonlóan az EBITDA mutatóhoz, a Manchester United vezetõsége a mérleg szerinti profit mellett közzétett egy módosított profit összeget, ami tisztább képet ad, mert nincs benne Glazerék adópajzsa. A sajtóközleményben és a konferenciahíváson is a 17,2 millió fontos adózás utáni módosított profitra helyezték a hangsúlyt, ezt kell figyelembe venni. Ennek kiszámítását a fenti táblázatból mellõztem, röviden annyi a lényeg, hogy a mérleg szerinti 146 milliós profitot megtisztították a nem készpénzes adókedvezménytõl, figyelembe vették az IPO tanácsadási díjat, a visszavett kötvények utáni prémiumot és néhány egyéb tételt, ebbõl a számításból kijött 26,7 millió font adózás elõtti profit. Erre a menedzsment 35%-os normalizált US adókulcsot alkalmazott, így a végsõ profit 17,2 millió font. 


 
Cash flow 


 

 

A konferenciahívás összefoglalója
 
Kezdésnek Woodward és Bolingbroke kiemelték a pénzügyi év fõbb eseményeit a pályán és azon kívül is. Tõzsdére lépett a klub, bejelentették a világrekord Chevrolet szerzõdést, számos új globális és regionális szponzort szereztek, az MUTV már teljesen a klub birtokában van. A csapat megnyerte a 20. bajnoki címét, de mindenképpen a legnagyobb jelentõségû esemény Sir Alex Ferguson visszavonulásának híre volt. Woodward ismét megköszönt mindent neki és David Gillnek. David Moyes és az õ célja, hogy a sikerek folytatódjanak. A Community Shield csak az elsõ trófea az új korszakban.  


 
Az üzleti év során 7 globális, 4 regionális szponzort, valamint 9 pénzügyi és telekommunikációs partnert jelentettek be. Ezekrõl részletesen a negyedéves jelentésekben lehetett olvasni, linkek itt: Q1, Q2, Q3


 
Woodward hangsúlyozta a hongkongi kereskedelmi iroda hasznát és mennyire jó stratégiának bizonyult egy-egy kategóriában egyetlen globális szponzor helyett a több regionális szponzor. "A kereskedelmi növekedés a motor, amely lehetõvé teszi a csapat sikerességét. Nemcsak erõs a keret, de mély is." Elérték a céljukat, megerõsítették a középpályát Fellaini személyében, és megtartották Rooney-t. Visszatérve az üzletre, az amerikai iroda megnyitásán folyamatosan dolgoznak a háttérben. Elég sok felmérést kell végezni, különbözõ stratégiai forgatókönyveken törik a fejüket. Mivel nagyon sokat várnak az észak-amerikai piactól, nem akarják elkapkodni. "Az Egyesült Államoké a legfejlettebb sport piac a világon, de nem akarunk gyors üzletekbe beleugrani, amelyek lekötnek bennünket. Kezelhetjük egységes piacként, nézhetjük régiónként országon belül, vagy akár ahogy az NFL klubok csinálják a pénzt." Kedvezõ nézettségi mutatókat kaptak az amerikai közvetítési jogok birtokosától, az NBC-tõl. A felmérések szerint évi 30-35%-kal nõ a United meccseket követõ nézõk száma. A 12-24 éves korosztály körében a második legnézettebb sport már a soccer. A merchandising területén is sokat várnak az amerikai piactól, hiszen komoly a vásárlóerõ, jó minõségû, eredeti termékekre van igény. 


 
A Bank of America által nyújtott kedvezõ hitel segítségével rendezték az összes font alapú kötvénytartozást, amellyel évi 10 millió fonttal csökken a kamat. Erre az üzleti évre 26 millió kamatfizetést várnak.
 

 
Az adósság refinanszírozásairól részletesen itt lehet olvasni. 

 
 

Kereskedelmi hírek a Q3 jelentés óta
 
Két globális szponzor szerzõdése lejárt a nyáron, az évi kb. 3 millió fontot jelentõ Turkish Airlines-t az Aeroflot váltotta. Az orosz légitársaság évi 8 millió fontot fizet a következõ öt évben. A Hublot után a Bulova lett a United idõmérõ szponzora, ez három éves szerzõdés.  


 
Új regionális banki partnerek: Katarban a CBQ, az Egyesült Arab Emirátusokban az Emirates NBD, a kenyai AFB (mindhárom 5 éves szerzõdés) és a mexikói INVEX bank (4 év) a klub legújabb pénzügyi partnerei, már 14 bankkal van megállapodás United címeres hitelkártyákról. Az Egyesült Királyságban az MBNA további három évvel hosszabbított. A távközlési szektorban a thaiföldi True kötött három éves szerzõdést, az üzletbe az MUTV jogok is beletartoznak. A Pepsi két évre a klub üdítõital partnere hét dél-kelet ázsiai országban. (Thaiföld, Malajzia, Szingapúr, Mianmar, Laosz, Kambodzsa, Brunei) A hongkongi kereskedelmi iroda megnyitásával a cél a regionális szponzorok elérése volt, tehát pl. egy globális üdítõital szponzor helyett most több céggel van szerzõdés külön piacokra. Japánban a Kagome, Kínában a Wahaha és most hét másik országban a Pepsi. Ugyanezt az elvet követve szponzor lett két gumiabroncs gyártó cég: Az Egyesült Királyságban és Indiában az Apollo Tyres, Oroszországban és Tajvanon a Federal Tyres, mindkettõ három évre szól. Japánban a biotermékeket forgalmazó Manda csoporttal történt öt éves megállapodás, ebben a kategóriában is több új partner várható országonként. 


 
A Manchester United média részlegének új amerikai vezetõje, David Sternberg bõvítette a klub jelenlétét a közösségi oldalakon: a csapatnak korábban csak Facebook oldala volt, most már a Twitter, Instagram, Google+, illetve a Kínában népszerû Renren és Sina Weibo oldalakon is szerepel a United. Elindult egy podcast is, United Uncovered címmel és megújították az MUTV Online felületét is. A United saját szurkolói adatbázisában már 32 millió személy található. 


 
Az MUTV további országokban látható: Új-Zéland, Norvégia, Mianmar és Thaiföld. Világszerte közel 60 országban érhetõ el a csatorna. A következõ három évben a Trinity Mirror lapkiadó gyártja a klub magazinját és a meccsfüzeteket. 


 
Az új szezon kezdete elõtt rekordszámú bérleteladásról számolt be Richard Arnold. 55 ezer normál és 8 ezer VIP csomagot értékesítettek. A bérletek ára változatlan az új szezonra. 


 
Részvények 


 
Egy év alatt így teljesített a MANU részvény a Wall Streeten: 
 

 
Az elsõ hónapokban a 14 dolláros IPO ár alatt volt, azonban pár hónap alatt stabilan megerõsödött és mára gyakorlatilag 25%-os emelkedést ért el a befektetõk örömére. (fõleg intézményi befektetõkrõl van szó, pl. Blackrock, Lansdowne, BAMCO, Soros család stb.)
 
A Glazer testvérek és a klub most az üzleti jelentéssel egyszerre benyújtottak egy regisztrációs kérelmet a SEC-hez. (amerikai tõzsdefelügyelet) Ez lehetõvé teszi, hogy a következõ 12 hónapban bármikor újabb részvényeket dobhatnak piacra maximum 391 millió dollár értékben. (jelenlegi áron) Fontos megjegyezni, ezek csak az A osztályú részvények, tehát az irányítás maradna a kezükben, mert a B osztályú részvényeik biztosítják a szavazati jogot. Ugye eredetileg egy nagyobb IPO-t terveztek, most hogy a részvények többet érnek a kezdeti 14 dollárnál, logikus lenne újabb milliókat szerezniük a tõzsdén. Inkább mint a klubból osztalékot kivenni. Igaz, amennyi készpénzt fog termelni a United a következõ években, az sem lenne meglepetés.
 
Szóval ez a regisztráció lehetõséget ad a klubnak is, és a Glazer testvéreknek is, hogy újabb részvényeket dobjanak piacra. Meglátjuk a következõ 12 hónap során, Woodward egyelõre annyit mondott nincsenek azonnali tervek.

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!