Elsõ nap a tõzsdén - Chevrolet szerzõdés
2012. augusztus 10-én nyitott a new yorki tõzsdén a Manchester United plc.
A tõzsdeépület erkélyén a klub vezetõsége szólaltatta meg a nyitást jelzõ harangot, néhány kereskedõ United mezt is húzott az öltönyére.
elsõ sor: David Gill vezérigazgató, Michael Bolingbroke operációs igazgató, Joel és Avram Glazer társelnökök, Ed Woodward alelnök, Richard Arnold kereskedelmi igazgató
Emlékeztetõül: 16,7 millió darab A osztályú részvény kerül piacra, felét a klub értékesíti, felét a Glazer család. Így oszlik meg a bevétel is. Ez a mennyiség a klub 10%-át jelképezi, viszont a szavazati jog csak tizedét éri a B részvényeknek, ezeket a hatalmat jelentõ részvényeket Glazerék továbbra is megtartják maguknak. Így a szavazatok 99%-a az õ kezükben marad.
Az IPO elõtti utolsó tárgyaláson, miután a többnapos bemutatók, találkozók alapján felmérték a befektetõk hangulatát, a bankok új nyitóárat javasoltak Glazeréknek. A prospektusban korábban jelzett részvényenkénti 16-20 dolláros árat csökkentették 14 dollárra. A 20 dolláros maximumot (IPO bevétel 333 millió) én sem tartottam reálisnak a jelenlegi viszonyok miatt, de a 16-18 dolláros (IPO bevétel 267-300 millió) sávot viszonylag magabiztosan reméltem július végén. A héten több elemzõ figyelmeztetett a magas árazás miatt, pláne a Facebook magas túlárazásának fényében, hiszen a közösségi oldal tõzsdére lépése óta a Manchester United listázása a legnagyobb értékben és hype szerint is. Mindenki errõl beszél most, közben a MUST is ellenkampányt folytatott a médiában. Szóval pl. a Morningstar elemzése augusztus 7-én 10 dolláros részvényárat jelzett fairnek, tekintve szavazati jogban csak tizedét érik az A osztályú részvények és nincs osztalék. 9-én tehát a Jefferies és a listázásban egyéb közremûködõ bankok levitték 14 dollárra az árat. (biztosra mentek a negatív elemzõi kommentek miatt)
Így az IPO bevétel 233,3 millió dollár. Ebbõl a klub részesedése a költségek (7,8 millió font) levonása után 110,3 millió dollár, azaz 70,3 millió font. Ebbõl a pénzbõl 101,7 millió dollárt (63,6 millió font) fordítanak dollár alapú 8,375% kamatú kötvények visszavásárlására, magyarul adósságtörlesztésre. 423 millió fontról 360 millióra csökken az adósság. Az éves kamatteher 5,3 millió fonttal csökken adózás elõtt. Az amerikai listázás azt is jelenti, hogy az Egyesült Államokban fog adózni a klub az Egyesült Királyság helyett. Az amerikai magasabb, 35%-os adó azt jelenti, hogy a tényleges megtakarítás a kamaton évi 3,5 millió font. A tervezett, de elvetett szingapúri regisztráció költsége plusz kiadás lesz. Remélhetõleg a következõ években a mostani 10%-on felül további részvényeket is piacra dobnak és akkor tovább lehet faragni az adósságot. Vagy legalább már képesek lesznek a kisebb adósságot olcsóbban, kisebb kamattal refinanszírozni.
Az elsõ nap grafikonja a részvényárfolyamról azt mutatja, hogy nem mutat semmi érdekeset. Az aláíró bankok vették a papírokat a 14 dolláros ár fenntartásáért, a befektetõk a másik oldalról meccseltek, forgatták a centeket, az eredmény maradt az egész nap során a nyitóár közelében. Úgy is mondható, mivel jelentõsen sem emelkedés, sem esés nem történt, hogy helyes volt a 14 dolláros árazás a piac megítélése szerint is. Nem árazta túl a klub a részvényeket, viszonyításként a Facebook 38 dolláros nyitóárral kezdett, rögtön jelentõsen esett 20 dollár környékére és azóta is abban a sávban van az árfolyam.
Az IPO megítélése: megnyert a csapat egy bajnokit 1:0-ra Rooney góljával, a fontos 3 pontot hozták, de nem volt sziporkázó a játék. Kb. ilyen ez az IPO is. Ahhoz képest, hogy pár hete még arról írt pl. a Financial Times is, hogy halasztják, sõt törölhetik is, úgy rendben van. Glazerék is szert tettek komoly zsebpénzre és a klub adóssága is csökkent. Glazerék részesedésével túl sokat nem kívánok foglalkozni. Egyrészt az õ tulajdonuk, másrészt ha 2005-ben tisztán hitel nélkül veszik meg a csapatot, de jelentõs osztalékokat vesznek fel, ugyanúgy kikerül pénz a klubból. A várt optimista max. 333 millióhoz, óvatosabb 300 millióhoz képest a 233 millió kevés. Glazerék elsõ árazása, a 16-20 dollár sem jött be, de a kritikus elemzõk 10 dollárja sem. 14 dolláron is volt elegendõ kereslet, bár többet remélt a Glazer család és a klub, így is ez a legjobb IPO a sport világából.
A klub értékérõl: már hivatalosan is a világ legértékesebb klubja a United. A tõzsdei érték (market cap) jelenleg 1,47 milliárd font, Glazerék többre tartják, de még mindig több, mint amennyit a legtöbb elemzõ gondolt. A szintén tõzsdén szereplõ Juventus-nál tízszer értékesebb a United. Ha valaki meg akarná venni: az ún. enterprise value (market cap + adósság – készpénz), pedig 1,85 milliárd font. Tehát egy kicsit mindenkinek igaza van, vagy mindenki ugyanúgy mellé lõtt. Glazerék 2 milliárdra tartják, az elemzõk, kritikusok inkább 1,2 milliárdra, jelenleg a tõzsdén a piac a kettõ közt gondolja. Azt fontos megjegyezni, hogy ezek a számítások egy olyan IPO kapcsán készültek, ahol nem kerültek piacra a hatalmat jelentõ B osztályú részvények és az osztalékfizetés hiánya is befolyásolta a részvények árát. Más feltételekkel lehet a piac is elfogadta volna a magasabb részvényárat, ezáltal még értékesebb lenne a klub. A lényeg, hogy megerõsítést nyert: 2005 óta Glazerék (akik hosszú távban gondolkoznak) megduplázták a Manchester United értékét. Aki tehát a távozásukat várja, még várhat sokáig.
A tõzsdén Sky élõ adásban Gill és egy Bloomberg nyilatkozatban Woodward is újból hangsúlyozták: a Glazer család tisztában van a futball mûködésével, a versenyképes kerethez eddig is és a jövõben is Sir Alex rendelkezésre állnak az anyagi erõforrások, a klub ésszerû igazoláspolitikát folytat kiegészítve a saját nevelésekkel. Ahogy története során mindig is.
Ennyit az elsõ napról, a kereskedés hétfõn folytatódik, idõvel meglátjuk hogyan alakul az árfolyam. A blog második felében a nem véletlenül a tõzsdére lépéskor bejelentett világrekord Chevrolet szerzõdésrõl lesz szó.
Augusztus 3-án a klub beletette az IPO prospektusba a General Motors-szal kötött világrekord mezszponzori szerzõdés pontos pénzügyi adatait. Hivatalosan tehát 559 millió dolláros az üzlet. Méltó összeg a világ elsõszámú autógyárához és a világ legértékesebb sportcsapatához. Éves szinten 80 millió dollárt, kb. 50 millió fontot ér, ez 2,5x jobb az Aon évi 20 millió dollárjánál. Az ütemezés miatt érdemesebb a tényleges összegeket nézni. Hivatalos forrás alapján 70 millió dollárral kezdõdik 2014-ben, majd minden szezonban emelkedik az összeg 2,1%-kal. Valamint már 2012 és 2013 során is kap a klub két kisebb összeget elõlegként. A következõ táblázat tartalmazza pontosan mikor és mennyi pénz érkezik a General Motors-tól:
A befektetõknek tartott prezentáción Richard Arnold, a klub kereskedelmi igazgatója megerõsítette, a korábban megkötött 5 éves Chevrolet gépjármû partneri szerzõdés és a mezszponzori 2014-ben egybeolvadnak. A GM éves globális marketingre szánt költségvetése 4,5 milliárd dollár. Ennyit lehet az autógyárhoz tartozó márkák (Cadillac, GMC, Buick, Chevrolet, Alpheon, Holden, Opel, Vauxhall) népszerûsítésére költeni. A cég számára darabszám eladások alapján a Chevrolet a legfontosabb márka. Fõleg az ázsiai piacon fontos a terjeszkedés, ahogy fejlõdik az a régió egyre több új autót vesznek az emberek. Így nem meglepõ, hogy hosszú távú együttmûködést kötött a General Motors a Manchester Uniteddel. Az Aon a hírek szerint szívesen hosszabbított volna, de messze nem kínáltak akkora összeget, mint a GM. Valószínûleg évi 30 millió fontot ajánlottak volna, ami másfélszer több az elõzõnél, illene az eddigi trendbe, de egyszerûen a klub egy sokkal jobb, elutasíthatlan ajánlatot kapott. Azért az Aon, ha nem is hangsúlyos szerepben, de 2014 után is partner marad. (pénzügyi tanácsadás, klub és szponzorok közti közvetítõ szerep) A mezekkel elérte a célját az Aon, az ismertségük nõtt és tulajdonképpen sporttörténelmi dologban vettek részt. Idézet a befektetõknek tartott bemutatóból: "50 év múlva, ha valaki visszanézi a képeket, amikor a Manchester United rekordbajnok lett, a mi cégünk nevét látja a mezeken."