Manchester United 2016 üzleti év

Szeptember 12-én kiderültek az utolsó negyedéves adatok, így ismert a 2016. június 30-ig tartó teljes üzleti év.


 

Rekord 515 millió font bevétel, a Manchester United az elsõ angol klub, amelyik átlépte a fél milliárdos határt. A bevétel több mint felét már a kereskedelmi bevétel jelenti:

 

A meccsnapi és média bevételeken látszik a Bajnokok Ligája szereplés hatása, még csoportból kiesve is. Igazán nagyot ismét a kereskedelmi bevétel növekedett a Nike - Adidas váltás miatt. 14 szponzort jelentettek be az üzleti év során: 6 globális és 8 regionális.

 

A 268,3 milliós kereskedelmi bevétel kibontva:

 

  • Szponzoráció: 160,1 millió, ez 5,2 millióval több 2015-höz képest
  • Retail, merchandising egyebek: 97,3 millió ami 65,7 milliós emelkedés az Adidas miatt
  • Mobil és digitális média: 10,9 millió, ez fél milliós növekedés

 

A bérek 15%-kal növekedtek a hosszabbítások (pl. De Gea) és a Bajnokok Ligája bónusz miatt, 232 millió font önmagában nézve óriási összeg és ez még Pogba, Ibrahimovic elõtti adat, viszont a fizetés-bevétel arány továbbra is rendkívül egészséges 45%. 810 fõ alkalmazottal. Az új, 2017-es üzleti év elsõ negyedévénél lesz majd érdekes a bérek szintje. Ugyanis José Mourinho érkezésével sok szurkoló elkönyvelte pl. Mata, Fellaini, Rojo távozását, de maradtak és érkezett 4 új játékos is, Pogba és Ibrahimovic sztárfizetéssel. Az egyéb mûködési költségek 26%-kal 91 millióra nõttek. Ennek fõ oka a BL meccsek rendezése mellett a Nike-hoz képest az Adidas szerzõdés alapján az Old Trafford Megastore üzemeltetése a klub kezébe került házon belülre. Woodward régóta akarta ezt, mert jobb bevételeket lehet így csinálni, igaz a költség is velejár. A Nike kiszervezést Glazerék úgymond örökölték, azt a szerzõdést még Edwards idejében kötötték hosszú távra. Az a megoldás sem volt rossz, biztonságos fix összegért a Nike végezte a munkát. Woodward Adidas üzlete egy aktívabb megközelítés és a számok azt mutatják elõnyösebb. Egy másik különbség az Adidas nem kapott meg minden licence jogot és a klub más partnerekkel is árulhat ruházati termékeket: New Era sapkák, Sbenu cipõk és Columbia kabátok.

 

A két nem készpénzes tétel közül az értékcsökkenés hasonló, a játékosok regisztrációjának amortizációs költsége 88 millióra csökkent fõként Di Maria és Van Persie távozásával. Kivételes költség 15,1 millió font volt. Ebbõl 8,4 millió Van Gaal és stábjának kompenzációja. 6,7 millió pedig egy leírás: Mourinho döntése alapján Schweinsteiger nem tagja az elsõ csapatnak, viszont õ maradni akart. Ez így egy technikai leírás, könyvelés szempontjából õ már nem érték. Kitérõként véleményem szerint óriási kár a Bastian ügy mindenkinek. Papíron minden tiszta: Az új menedzsernek joga van kialakítani a játékoskeretét, a németnek pedig érvényes szerzõdése van. Egyértelmû Mourinho nem számít rá, nem õ adott neki 3 éves szerzõdést, nincs helye az öltözõben, fiatalok közé számûzve, nincs nevezve az EL-re, a PL keretben is csak PL szabályok miatt szerepel. Mindenesetre Schweinsteiger jelezte készen áll. Talán januárban távozik, mert számára is ciki lesz csak a jó fizetés miatt ülni a lelátón. Rosszul mutat az egész, hiszen nem akárkirõl van szó. Bár éppen Rummenigge kritikáját tompítja, nem zavarta Guardiola elengedte és Ancelottinak is más az elképzelése. Van Gaal hiába bízott benne, a holland értelmetlenül terhelte 14-15 meccsen szünet nélkül és a törvényszerû sérülés után vége volt gyakorlatilag.

 

Az EBITDA (kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció elõtti eredmény) rekord 192 millió font, 60%-os növekedés. A mûködési profit is rekord 69 millió. A klub pénzügyi költsége 15 millióval csökkent, a 2015 nyári refinanszírozás alapján csak 20 millió kamatot kell fizetni az adósság után. Ezzel az adózás elõtti profit 49 millió lett. Az adózás és egyéb pénzügyi megoldások után a tisztább képet adó módosított profit: 40 millió feletti eredménnyel zárt a klub.

 

A dollárban lévõ adósságot nézve nem lehet elmenni szó nélkül a Brexit mellett. A népszavazás eredménye miatt is gyengült a font a dollárhoz képest. 2015. június végén 1,5712 volt az árfolyam, 2016. június végén csak 1,3332. Bruttóban így jelentõsen növekedett az adósság, a készpénz állomány viszont annyira jó, hogy nettó adósságot nézve csak plusz 2%-ot jelent a kedvezõtlen Brexit árfolyam. Fontos megjegyezni aktuálisan és hosszú távon sem okoz gondot az adósság és kamata, a klub nagyon erõs állapotban van. Illetve teljesen nem is fogják visszafizetni a tartozást, mert adózási és mûködési szempontból hasznos egy ilyen hosszú távú hitel.

 

Az erõs állapot 2016-ban azt is jelentette elkezdtek osztalékot fizetni, ahogy a cash flow adatoknál látszik 20,5 millió fontot kaptak a részvényesek. Ebbõl Glazerék 15 milliót. Az új üzleti évben negyedévek helyett januárban és júniusban lesz osztalékfizetés részvényenként 0,09 dolláros áron. A készpénz állomány árfolyamnyereséggel együtt 73,4 millióval nõtt.

 

 

Kilátás 2017-re

 

A bevételt 530-540 millió font körül várják. Az EBITDA elõrejelzés 170-180 millió font. A BL bevétel hiányát tehát valamennyire kompenzálja az új PL TV szerzõdés és a szponzori bevétel. Keveset az EL is ér, bár a csökkentett jegyárak és ellenféltõl függõ nézõszám hatással lesz. Az EL nem számít bele a bérletesek Automatic Cup Scheme rendszerbe, következmény ki lehet hagyni egy csütörtök esti meccset a Zorya Luhansk ellen. EBITDA szinten kb. 12 milliós lyukat jelent a BL hiánya, lehetne 2-4 millióval kevesebb is. Csak hiába nem kell fizetni béreknél a BL bónuszt, ha az új igazolások mellett több játékos maradt végül a nyáron. Hiszen Mourinho érkezésével azért joggal lehetett pletykálni Mata, Fellaini, Rojo, Jones, Young, Depay, Darmian, Schweinsteiger sorsáról. Mind maradtak végül és ezért a fizetések kb. 16-18%-kal fognak emelkedni. Ez most nem olyan, mint amikor Van Persie és Nani kikerültek. A nettó játékos beruházás egyenlege 2016-ra kb. 100 millió volt, 2017-re úgy néz ki a nyári költekezés alapján most kb. 133 millió a net CapEx. Ez ugye idõszakoként változik, nem készpénzes irányból nézve ugyanígy a játékosok amortizációs költsége is 88 millióról fel fog menni 130-140 millióra. Az újak és a maradók könyv szerinti értéke miatt.

 

Konferenciahívás és egyéb hírek

 

Woodward beszámolt az utolsó májusi hívás óta történtekrõl. FA kupa, szuperkupa, érkezett Mourinho, Bailly, Mkhitaryan, Pogba és Ibrahimovic. Rashford és Carrick hosszabbítottak, hét játékos kölcsönbe került a fejlõdésük érdekében. Az új menedzser és az új játékosok tükrözik a klub célját, visszatérni a csúcsra. A befektetés segíthet trófeákért harcolni a következõ években és további üzleti növekedéshez, a klub új fejezete kezdõdött. Kiemelte idei BL szereplés nélkül voltak képesek világklasszis játékosokat igazolni, mert a Manchester United az Manchester United. A városi derbi vereség ellenére pozitív hangulat van a csapatnál, az egyik legizgalmasabb PL szezon várható. Pogba és Ibrahimovic miatt a klub honlap, Facebook, Instagram, Twitter aktivitás rekordokat döntött. Csak Pogba orvosi vizsgálata több érdeklõdést váltott ki mint Bale és Neymar bejelentése együtt. Még Mourinho is aktív volt Instagramon, ami persze érthetõ hiszen neki remek egyéni szponzorai is vannak Jorge Mendes jóvoltából. A kb. 12 milliós fizetése mellett Mourinho további 10 milliót keres a saját szponzoraitól. (pl. Jaguar, Heineken)

 

A bérleteket rekordidõ alatt értékesítették, az Executive Club helyeket a tavalyinál 17 nappal korábban már eladták.

 

Ismét rekord EBITDA és bevétel, jelentõs növekedés az Adidas miatt. Az új PL TV szerzõdés alapján a UK jogok értéke 70%-kal, a külföldi jogoké 40%-kal emelkedett. Együtt közel 8,5 milliárd font a 2016 és 2019 közti három szezonra. A bajnok 150 milliót is kaphat, egy kiesõ is 100 milliót. 2016-ban a United 96,5 milliót kapott a ligától. Az új szezonban újdonság a péntek esti bajnoki.

 

A 2016 üzleti év zárása óta is bejelentettek több szponzort: Tag Heuer, Virgin Money, EA Sports. Az eddigi regionális Apollo Tyres hosszabbított és mostantól globális partner. Ez az elsõ alkalom egy regionális szerzõdést globálissá tettek. Nem hangzott el, csak az én kiegészítésem: pár regionális szerzõdés lejárt, pl. a Singha sör, Ottogi, Unilever és Multistrada. A KamaGames játékfejlesztõ cég elvileg még érvényes az eredeti bejelentés alapján, viszont eltûnt a honlapról, szóval ez kérdéses. A Bulovát váltotta a Tag Heuer, ez tiszta sor. Hitelkártyás üzletnél MBNA és Ekspres Bank járt le, lett két új másik.

 

A májusi híváson Woodward ígérte szeptemberben beszél róla hogyan halad a digitális megújulás: a klub és a HCL közös csapata folyamatosan készíti az új honlapot és appot. Mostanában a kiválasztottak között piaci tesztelést is végeztek, kiértékelik a visszajelzéseket. Konzultáltak a fejlesztésrõl olyan szervezetekkel mint a Google, Apple, Onefootball és az MLB. Konkrét megjelenési idõpontot természetesen most sem árult el.

 

A nyári túra bevétele gyenge volt, Van Gaal eleve rövidre tervezte és az idõjárás miatt a City elleni meccs el is maradt. Szponzori események azért voltak így is, a felkészüléshez pedig Ibrahimovic miatt beiktattak egy svédországi meccset is és Rooney tiszteletére is volt egy. Jövõre újra normális bevételt várnak a túrától az új sztárok miatt is.

 

Csak egy Credit Suisse elemzõ kérdezett a híváson, gyenge kérdés is volt: miért lassul a kereskedelmi növekedés az elõzõ évekhez képest, amikor 2015-höz képest 2016 eredmény nagyon látványos volt? (ilyenkor azért elgondolkozom ezek az elemzõk mit csinálnak amúgy) Elég egyszerû látni 2016 üzleti év volt az elsõ együtt szerepel az Adidas, Chevrolet és Aon. Gyakorlatilag évi 150 milliót jelent a három fõszponzor. Kategóriájukban mind rekord üzlet. Óra, légitársaság kategóriában is a United a legjobb. Hosszú távú szerzõdések, mostantól éves szinten ezek nem fognak látványosan növekedni. Ha egy cég elér egy nagyon magas szintet, értelmetlen azt kérdezni miért lassul a növekedés. Olyan ez amikor az Apple-t kritizálják, miközben köszönik a csúcson vannak. Azért a maradék szponzori területeken van mozgástér és a klub ki is használja: hivatalos festék és traktor partnertõl kezdve van minden már, még mozifilmeket is reklámoz a United. A három fõszponzor összegein kívül kb. 120 milliót ér jelenleg a maradék sok-sok globális és regionális partner.

 

Fõtámogatók: Adidas évi 75 millió font, General Motors (Chevrolet) évi 80 millió dollár, Aon (Carrington, edzõmez, biztosítás) évi 20 millió font.

 

Globális: Abengoa, Aeroflot, Aperol Spritz, Tag Heuer, Concha y Toro, DHL, Epson, HCL, Heroes, Kansai, Marathon Bet, New Era, Nissin, Swissqoute, Toshiba Medical Systems, Yanmar, 20th Century Fox, Apollo Tyres, Gulf Oil International, Columbia, EA Sports

 

Regionális: Chivita, Cho-A Pharm, Donaco, EuroFood, IVC, Honda, Hong Kong Jockey Club, Manda, Nexon, Sbenu, Uni President, YOU-C1000

 

Telekom és MUTV regionális: Bakcell, Belgacom, DirecTV, Eclat, Emtel, Fiji TV, Globacom, PCCW, Portugal Telecom, Sky TV New Zealand, STC, TM, TrueMove H, TV 2 Norway, VIVA, Sina Sports, Flow

 

Pénzügyi regionális: AFB, Banif Bank, BIDV, Commercial Bank of Qatar, Danamon, DenizBank, Emirates NBD, Eurobank Srbija, Invex Banco, Krungsri, Maybank, Santander, Shinsei Bank, Banco Guayaquil, Virgin Money

 

Szóval sok elemzõ nem látja át mennyi munka van egy ilyen lista mögött. Kb. 70 szponzor. Kétszer annyi mint a Barcának. A katalánok meg akarták duplázni a lejáró Qatar Airways szerzõdést évi kb. 30 millióról, de a cég nem ment bele. Az új mezt felirat nélkül mutatták be, aztán közben csak megegyeztek 1 év hosszabbításról, viszont csak változatlan áron ment bele a légitársaság. A Barca marketing igazgatója elismerte a kudarcot, jövõre újra próbálkoznak. Ahogy azt is elismerték nem tudtak volna versenybe szállni Pogbáért. Az új Nike szerzõdésükrõl nincs még hivatalos információ, talán majd a közgyûlésük után.

 

Transzferek: Bailly és Mkhitaryan kb. 30 milliós összege szinte hétköznapi a mostani PL TV ciklusban, még egy kicsit olcsóbbak is mint a tavaly óta feleslegesen várakozó Wenger igazolások. (Mustafi és Xhaka) Pogba rekordösszege pedig arányaiban olyan százalékosan mint annak idején Ferdinand vagy Rooney. Aktuális bevétel kb. ötöde, viszont 10 éves befektetés. 5+1 év szerzõdéssel védve is a klub, ha X év múlva Raiola miatt esetleg lenne egy új saga pl. Real. Cash szempontjából is jó a megállapodás, két év alatt kell kifizetni, ahogy a Juventus-Napoli üzlet is ilyen Higuainért. Egyedül a Brexit árfolyam kavart be, amúgy rekord sem lenne fontban korábbi árfolyamon, de errõl nem Woodward tehet. Adidas, Chevrolet, Aon kihasználják kampányokra és a leendõ szponzorok is, a L'Equipe szerint 80-20% az image rights megosztás a United és Pogba közt. Woodward és Arnold kiszámolták a dolgokat, a pénzügyi része miatt nekünk szurkolóknak nem kell aggódni, a lényeg a srác jó legyen a pályán. Sztárfizetéseknél az egyéni összegeken lehet hümmögni, az a fontos csapatszinten százalékosan a fizetés-bevétel arány 50% körül legyen. (70% maximum az UEFA ajánlás)

 

Az új TV összegeket ki is használták a PL klubok a piacon, átlépte a költekezés az 1 milliárd fontos határt. Ezt az utolsó napon is megfejelték: 1,1 milliárd felett zártak. Pl. a Chelsea mindenkit meglepett Luiz visszavásárlásával. Nettóban nézve is 600 millió felett vásároltak a PL csapatok. A City a legtöbbet, aztán United, utánuk Arsenal és Chelsea. Viszonyításként fontban számolva a Bundesliga kb. nettó 63 millió, Serie A csak 27 millió, La Liga 14 millió, Ligue 1 pedig 77 milliós profitot jegyzett. Szóval máshol többnyire az eladott játékosok árából szereztek újakat, lásd Juventus, a PSG sejk pedig lehet megunta már.

 

Bajnokok Ligája változások: 2018/2019 ciklustól 2 milliárd fontról 2,5 milliárdra nõ a két UEFA torna értéke. Nem rossz, ugyanakkor jobb formátummal még több pénzt is ki lehetne sajtolni a TV társaságokból és szponzorokból. Ugyanakkor számítanak a hagyományok is, Ázsia kedvéért lehetne délutáni meccseket is rendezni, de nem teszik. Az Európai Klubok Szövetségének (ECA) nyomására az UEFA változtat a fõtáblán: koefficiens alapján a 4 top liga garantáltan kap 4 helyet. Ez jelenleg leginkább az olaszoknak jó hír, hiszen az utóbbi években rendre elbukták a BL selejtezõt és csak két csapatuk szerepel. Rummenigge és Gill azt is elérték a market pool felosztásnál tényezõ legyen melyik klub hányszor nyerte már meg a trófeát, hiszen érvelésük szerint a legnagyobb reklámértéket a sikeres, népszerû, történelmileg nagy csapatok jelentik. Ezzel a market pool kifizetésnél a hangsúly eltolódik a hazai TV szerzõdés összegérõl a klubok történelmi sikereire. A mostani rendszerben a City kapta a legtöbb pénzt, mert a BT Sport által a BL jogokért adott 900 millió font a legjobb szerzõdés egész Európában. Az új rendszerben a brand miatt ha visszajut a United, Liverpool, AC Milan akkor jobban járnak mint a City vagy a PSG. Mondhatni az arisztokrácia most kicsit odaszólt az újgazdagoknak. A változtatásokkal újabb évekre biztosítva a béke az UEFA és az ECA között. Gyakran felmerül az elszakadás ötlete és szuperliga létrehozása akár ázsiai és amerikai földön rendezett meccsekkel. De ebbõl nem lesz semmi a hagyományok miatt és mindig kompromisszumra jutnak. A megállapodásokat támogatta az UEFA elnökválasztáson az FA támogatását élvezõ Van Praag is.

 

Zárásként a MANU részvény árfolyama az utolsó negyedévben és a nyár második felében újra kb. 16-17 dolláros szinten mozgott az év eleji gyengélkedés után. Az új üzleti év elsõ negyedéve hamarosan kiderül az õsz során.

 

Forrás: hivatalos beszámoló, konferenciahívás


Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!



Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!

Hozzászólások

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!