ÚJDONSÁG: A kolumnista - nistelrooy

A ManUtdFanatics.hu-n eddig leginkább pénzügyi témákban villogó szakértõnk, nistelrooy újdonságként ezentúl rendszeres rovatban, sajátos szemszögbõl vizsgálja a csapattal kapcsolatos eseményeket. ÁT IS ADJUK A SZÓT!


Egy kis idõutazás: 2010 márciusában a kötvénykibocsátást bonyolító JP Morgan egy közel 50 oldalas elemzésben három forgatókönyvet is készített a csapat szereplésétõl függõen, öt évre szóló becslésekkel. Kettõ eltelt, tehát érdemes megnézni mit kalkuláltak és mi lett. Egy szemléletes példa: Két éve a JP Morgan 2014-re becsülte, hogy a United kereskedelmi bevételekben átlépi a 100 millió fontos határt. Megtörtént már a 2011-es üzleti évben. Persze úgy fair, ha olyan adatot vizsgálunk, amiben már a kiadások is szerepelnek.

 

 

 

EBITDA = adózás, kamatfizetés, értékcsökkenés, amortizáció elõtti eredmény

 

A JP Morgan féle legjobb forgatókönyv azt feltételezi, hogy PL-ben 2. hely, legalább BL negyeddöntõ és elõdöntõ a hazai kupákban. A közepes teljesítmény PL 3. helyet, BL 16 közé jutást és a hazai kupákban negyeddöntõt jelent. A meccsek száma miatt kategorizálták így a teljesítményt.

A JP Morgan öt éves becslésében legrosszabb forgatókönyvként bekalkulál két olyan évet, amikor a United a bajnokságban nem végez a legjobb négyben, tehát egyáltalán nem lesz BL. Ez látszik a grafikonon 2013 és 2015 üzleti évre, 76 és 80 millió. Nyilván elemzõként ez helyes, a rosszra is készülni kell. Viszont elég valószínûtlen kétszer lecsúszni 2015-ig az elsõ négy helyrõl, egy olyan csapattól pláne, amelyik 20 éve folyamatosan ott van az élmezõnyben. Ha már esetleg Fergie visszavonulna és valamiért Bebe stabil kezdõ lenne, még akkor sem valószínû. Lehetnek gyengébb évek a kupákban, de a bajnokságban stabilan képes a dobogóra a United.

2011-es üzleti évre a legjobb esetet tekintve a becslés 93 millió font volt, a tényleges EBITDA 111 millió font lett, a klub bõven túlteljesített. 2012-es teljes adatok csak szeptemberben, nyilvánvalóan a tavaszi BL hiánya és az elvesztett bajnokság miatt gyenge utolsó negyedév várható. Ráadásul mivel a Chelsea megnyerte a BL döntõt, az angol klubok BL market pooljából 1,5 millió fonttal kevesebbet kap a United az UEFA kasszájából. 2012 Q1-Q3 (9 hónap) eredménye már ismert, majdnem 85 millió font az EBITDA eddig. Ez 9 millióval marad el a legrosszabb eset kitûzött 94 milliójától, ennyit biztosan elér a klub még egy idei gyenge Q4-es eredménnyel is. Kb. 100 milliót tippelek én 2012-re, de majd meglátjuk pontosan mennyit is hoz az utolsó negyedév. A lényege ennek a visszatekintésnek, hogy a United jól teljesít, sõt jobban, mint a JP Morgan várta 2010-ben. Az is fontos, hogy köszönhetõen a 92 millióért visszavásárolt kötvényeknek, a klub éves kamatfizetési kötelezettsége 45 millióról lecsökkent 34 millióra, tehát mostantól az EBITDA eredménybõl több marad meg, olcsóbb finanszírozni az adósságot. A United értékének idõközbeni növekedésével pedig a tervezett szingapúri IPO során még könnyebbé válhat a klub élete.

 


 

 

A Kantar ügynökség felmérése alapján 659 millió követõje van a Unitednek szerte a világban. 39 országban 54 ezer ember megkérdezése alapján készült a becslés tavaly nyáron. (hasonlóan mint a TV nézettség mérés, mintavételezés alapján készül el a statisztika) Az esetleges félreértéseket tisztázandó: A sajtóközlemények nem részletezik a pontos paramétereket. A 2010-es kötvényprospektusban és a JP Morgan elemzésben részletek is szerepelnek.  A klub még 2007-ben, a londoni kereskedelmi csapat felállítása idején bízta meg a TNS ügynökséget, hogy mérje fel a United népszerûségét a világban. 2009-re készült el a jelentés, a mostani felmérésig a klub ezt tekintette mérvadónak, a 2010-es kötvényprospektusban is ez szerepelt. Fontos a használt meghatározás: a TNS felmérésben 333 millió „követõ” szerepel, ebbõl 139 millió „szurkoló”, akiknek ténylegesen a United a kedvenc csapata. A maradék azok a válaszadók, akik a saját hazai csapatukon után a külföldiek közül a Unitedet követik. Followers – core fans. A médiában a követõ kifejezés gyakran szurkolóként szerepel, pedig eredetileg két külön meghatározás. Földrajzi leosztásban a TNS féle 139 millió tényleges drukker: Európa 14,5 millió, Észak-Amerika 6 millió, Dél-Amerika 4,5 millió, Afrika (és Közel-Kelet) 28 millió, Ázsia 86 millió. A Kantar felmérésben a 659 millió csak a „követõk” becsült száma, ez az ügynökség „core fans” részadatokkal nem szolgált, szóval helyén kell kezelni. Nem United drukker a Föld lakosságának közel 10 %-a. Annyira nem is a számháború a lényeg, hiszen nyilvánvalóan a United népszerû mindenhol. A kisebb szám (core fans) a valósághoz közelibb, a jelenlegi 25 millió Facebook like rendben van, az 52-54 ezer bérletes rendben van, a 100-110 ezer One Membership tagság rendben van. Szurkoló és szurkoló közt is van különbség. Valakinek nincs szüksége a tagságra, más nem szokott mezt venni, egy manchesteri nyilván többet jár a stadionba viszont egy dél-koreai hajnalban kel, hogy lássa a csapatot. Mindegyik más miatt értékes a klub számára. Visszatérve, a lényeg inkább a csapat megjelenéseinek száma, a PL egészének népszerûsége, nézettsége. A magas piaci érték vonzza a szponzorokat, a külföldi TV közvetítési jogok értéke növekszik. Ebbõl a szempontból a PL évente majdnem kétszer annyit ér, mint a Bundesliga, Serie A, La Liga, Ligue 1 együtt. A cégek számára a United meze, edzõmeze, honlapja a legjobb felület megismertetni a saját márkájukat. Az ilyen felmérések erre jók, a tárgyalásokon lehet a grafikonokat, területi leosztásokat mutatni a partnereknek. Vagy halkan jegyzem meg, a leendõ szingapúri részvényeseknek.


 

 

A kereskedelmi igazgató, Richard Arnold beszélt pár idei szponzorról. A DHL kapcsolat óriási siker, az edzõmez egyedülálló üzlet. Cole, Johnsen, Sharpe stb. pedig körbeutaztatták a PL trófeát a világon. (DHL Trophy Tour) Ahogy tavaly, idén is a DHL lesz a kiemelt támogatója a nyári felkészülési meccseknek. A távol-keleti bankokkal is megérte megállapodást kötni hitel- és bankkártyákról.

 

Egyéb kedvezmények mellett a használók pontokat gyûjtenek a vásárlások után, amelyek beválthatók a Megastore oldalán, a szerencsések dedikált mezeket, a legszerencsésebbek utazást nyernek az Old Traffordra. Az Aon Red Protect néven biztosítást kínál Malajziában, a kártya partnerek: Maybank Malajzia és Szingapúr, Danamon Indonézia, Krungsri Thaiföld és a Shinhan Bank Dél-Korea. A Honda pedig két hét alatt 10 ezer db Manchester United címeres robogót adott el Thaiföldön. A 2015-ben lejáró 13 éves Nike szerzõdés kapcsán azt nyilatkozta ilyen hosszú nem lesz az új üzlet. Egyszerûen túl gyorsan változik a világ. (bankot fog robbantani a United az új szerzõdéssel) Carrington nagyszabású fejlesztése zajlik, Arnold azzal zárta az interjút, hogy a fejlesztés költsége ellenére továbbra sem gondolkoznak az edzõközpont vagy a stadion névjogának eladásán.


 

 

 

Transzferek: Owentõl már elköszönt Fergie, Kuszczak szerzõdése is lejár, Berbatovért ajánlatokat vár a klub, Macheda újabb rossz éven van túl. De Laet és James eladva a Leicester City-nek. És persze mindenki izgatottan figyeli az érkezési oldalt. Elõbb még egy lehetséges távozóról röviden. Pogba hivatalosan még mindig nem döntött, június végén lejár a szerzõdése, legkésõbb akkor kiderül mi lesz vele. A lapok szerint egyre valószínûbb, hogy eligazol a Juventus csapatába. A problémás eset Morrisonnal ellentétben õt nagyon is meg akarja tartani a klub, de nem mindenáron. Eleinte az ügynöke, Mino Raiola tûnt problémának, a United 200-300 ezer fontnál többet nem szándékozik ügynöki díjként kifizetni, míg a Juventus-ba való igazolással milliós összegre is szert tehetne. Akinek Ibrahimovic, Balotelli stb. is ügyfele, rengeteg olaszországi üzletet intézett. Fergie szerint több hónapos alkudozás után sikerült vele megegyezni. Már tényleg csak Pogbán múlik. (elvileg) Játékidõrõl: Ígéretes játékos, de még nem kész, szóval teljesen reális a helyzete. Ha ezt õ nem is érzi így az egy dolog, de miért gondolja fiatalként pont Itáliában kapna több lehetõséget? Ha csak a pénzrõl lenne szó, egyrészt a United is korrekt ajánlatot szokott tenni, és aki teljesít, hamar megkapja a fizetésemelést. Fiatalként is. Erre példa Chicharito, Smalling. Idén nyáron pedig Welbeck hosszabbít és kap több fizetést.

 

Hazard: Az év játékosa Franciaországban némi cirkusz után („biztos Manchester – de lehet London”) végre bejelentette, hogy Chelsea. Azért kíváncsi lennék, ha a BL döntõben Robben berúgja a büntetõt és nyer a Bayern, Hazard akkor is a PL hatodik, EL induló, menedzser nélküli Chelsea-t választotta volna? Az ügynöke, John Bico szerint három klub ajánlata közül választhatott Hazard. Amikor a Sky Sports News-on meghallottam a bemondót, miszerint Twitteren fogja bejelenteni a döntését, hát gondoltam nem a United lesz, mert ilyen bohóckodást nem engedne a klub. Valószínûleg Joe Cole-nak is szerepe volt a választásában. A vételár 32 millió font a Guardian szerint és az ügynöke is milliomos lett, fizetése heti min. kb. 100 ezer font.

 

Kagawa: A Bundesliga gyõztes Borussia Dortmundban kiváló szezont futott. Fergie õt is megnézte személyesen is, találkoztak. A Guardian és a Kicker szerint az üzlet a két klub közt már rendben, csak Kagawa aláírása kell. A BVB igazgatója is hasonlóan nyilatkozott, valószínûleg csak a munkavállalási engedély miatt kell várni a hivatalos bejelentésre. A hírek szerint most 15 millió euró, ami pótlékokkal együtt 20-22 millió euróig mehet fel, ami 16-17,5 millió font. Évi egy millió eurót keresett Dortmundban, 2,5 millióval marasztalták, de õ nem akart hosszabbítani, mert ki szeretné próbálni magát Angliában. Ez alapján a fizetési igénye nem lesz probléma. Játéka mellett a japán piac szempontjából is jó lehet a leigazolása. Nem a mezeladásokra gondolok, a közhiedelemmel ellentétben nem veszik millió számra a mezeket Ázsiában az emberek és nem térül meg belõle egy sztárigazolás ára és fizetése. A Manchester United, FC Barcelona, Real Madrid trió tud évente átlagosan 1,5-2 millió darab mezt eladni a világon, a többi klub 1 millió alatt. (hivatalos PR marketing felmérés és Nike, Adidas adatok alapján) És a profiton osztozni kell a gyártóval. Sokkal inkább abban jelenthet pluszt Kagawa, hogy miatta erõsödhet a United brand megjelenése Japánban, a szponzoroknak lehet mutatni a grafikonokat. Persze elsõsorban nem azért népszerû a klub, mert van ázsiai játékosa. Eddig is volt már japán szponzor, az Epson.

 

Tele lesz pletykákkal a nyár, az EB és az Olimpia miatt is. Strootman, Eriksen, Gaitan, Modric, Sneijder, Sigurdsson, Powell stb. Szerintem csatár sem elképzelhetetlen, hiszen gyakorlatilag csak három csatár maradt. Berbatov kegyvesztett lett, Macheda hm-hm, Will Keane pedig elõbb valószínûleg kölcsönbe megy. Balhátvéd poszt ami még érdekes, Fabio kölcsönbe megy, Fryers sorsa még nem tiszta. Vidic sérülése nagy csapás volt, de azért Evans/Jones/Smalling megoldották. Evra mögött nincs biztosíték.


 

Zárásként: Aki látta a tavalyi hivatalos Season Review-t, gondolom soha nem felejti. Azokat a borzalmas kameraállásokat, hogy minden gólnak csak a végét lehetett látni, az egész támadást egyáltalán nem stb. Komolyan, még az MUTV kommentátor volt a legkisebb baj. Szerencsére a klub hallgatott a jogos kritikákra. Az idei DVD már újra a Sky Sports felvételei alapján készül, eredeti kommentátorokkal. 

 

 


ManUtdFanatics.hu

Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!



Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!

Hozzászólások

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!