2014 üzleti év beszámoló

Összefoglaló a szeptember 10-én közzétett negyedik negyedéves (április-május-június) jelentésrõl és egyéb pénzügyi hírek.


 

 

 

Meccsnapi bevételnél 1 milliós csökkenés mivel elõzõ évben szépítette ezt az adatot az a néhány Old Traffordon rendezett olimpiai mérkõzés. 

 

Média bevétel: a 2014-es üzleti év volt az elsõ az új Premier League TV ciklusban, ez volt a 34,2 millió fontos, 34%-os növekedésnek a legfõbb oka. Részletek a Q3 jelentésben. Kisebb erõsítést jelentett még a BL negyeddöntõ és jobb részesedés a market poolból. 

 

Kereskedelmi bevétel terén tovább robog a United gépezet, 24%-os növekedéssel az eredmény 189 millió font lett. Ennek kibontása:

 

 

  • Szponzoráció: 45 millió fonttal emelkedett ez a kategória 136 millióra, ez 49%-kal jobb eredmény köszönhetõen az új prémium szponzoroknak. Majd 2015-ben, a jelenlegi üzleti évben már teljes éves összeggel fog szerepelni a Chevrolet. 

  • Merchandising: 1,1 milliós csökkenés, mivel a Nike a válogatott mezek és egyéb termékek eladására koncentrált, a világbajnokság évében más a piac. Az eredmény 37,5 millió font. 

  • Digitális média és mobil: 7 milliós csökkenéssel az eredmény 16 millió font. Itt az ok a számos lejárt és szándékosan meg nem újított telekom szponzori szerzõdés kiesése. Ahogy korábbi beszámolókban említettem, a klub egy teljesen új digitális stratégián dolgozik. A konferenciahívás résznél majd visszatérek erre. 

 

 

 

A teljes bevétel így rekord 433 millió font, 19% növekedés. Sajnos Bajnokok Ligája hiányában 2015-ben már biztosan nem lesz új rekord, hanem csökkenés. 385-395 millió font közé várja a klub az eredményt bajnoki helyezéstõl függõen, 3. hellyel végezték a kalkulációt, tehát 10%-os csökkenést jeleznek. Az új üzleti évben már teljes összeggel számolható Chevrolet szerzõdés sem tudja a kiesõ UEFA pénzdíjat (2014-ben 36 millió) és a hiányzó meccsnapi bevételt pótolni. Így a Real Madrid megelõzése a bevételi listán is csúszik. Jelenleg valami mindig hiányzik a képletbõl: 2014-re már számolni lehetett az új PL TV bevételt és volt BL, de még nem volt teljes összegen a Chevrolet. 2015-re (most) van már Chevrolet, de nincs BL és még nincs Adidas. Remélhetõleg Van Gaal idén visszajuttatja a csapatot és a 2016-os üzleti év lehet elõször az, amikor egyszerre lehet számolni a BL jelentette bevétellel és a Chevrolet, Adidas rekordszerzõdésekkel.

 

A bérek 19%-kal emelkedtek, 215 millió font. A fizetés-bevétel mutató továbbra is remek, mindössze 49,6%. Az alkalmazottak létszáma 879-ra nõtt a tavalyi 793 fõhöz képest. Az egyéb mûködési költség is 19%-kal emelkedett, itt a szokásos üzemeltetési költségek mellett szerepet játszottak a pénzügyi refinanszírozáshoz és kereskedelmi stratégiához kapcsolódó ügyvédi és tanácsadási díjak. Valamint a felkészülési túra költségei és árfolyamveszteség. 

 

Az értékcsökkenés és a játékosok regisztrációjának amortizációs költsége hasonló, a kivételes költség 5,2 millió font volt. Ez David Moyes és stábjának kompenzációja. Tehát a teljes mûködési kiadás 372 millió font. 

 

Az EBITDA (kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció elõtti eredmény) rekord 130 millió font. A kilátások 2015-re 90-95 millió fontot jeleznek, ahogy feljebb írtam a bevétel csökkenés miatt.  A korábbi adósságtörlesztés és refinanszírozás miatt a nettó pénzügyi költség jelentõsen csökkent, ahogy tható "csak" 27 millió fontba került a klub adósságának költsége.

 

Az adózás elõtti profit több mint 40 millió font, adózás utáni 24 millió. Itt kitérnék többek közt a BBC beszámolóról szóló cikkére is, egyszerûen nem értenek hozzá, csak látták a tavalyi 146,5 millió után most 23,8 millió lett. És lehozták a cikket "Manchester United profits plunge 84%" címmel. A tavaly felhasznált 155 milliós tax credit nem készpénzes tétel, viszont a könyvelésben fel kell tüntetni. Nem akarom a beszámoló komolyságát csökkenteni, de itt legszívesebben betennék egy facepalm.jpg képet. Igaz, pár óra elteltével a BBC javította a cikket, de addigra már talán ezrek olvasták el a negatív sztorit. A valós profit tavaly 19 millió volt, idén majdnem 29 millió. Ez a táblázatban kiemelt ún. módosított profit/veszteség eredmény. Ezt csak a mûködéssel szorosan összefüggõ mutatókból számítják ki, ez az adat kizárja pl. az árfolyamhatást és más adózási, finanszírozási megoldásokat. A menedzsment szerint ez a módosított eredmény tisztább képet ad a klub valós teljesítményérõl. 

 

A klub bruttó adóssága 342 millió font és 66 millió volt készpénzben a bankszámlán június végén. 

 

 

Cash flow

 

 

 

Konferenciahívás 

 

Woodward a rekord bevétel és EBITDA kiemelése után a Q4 zárása óta bejelentett rekord Adidas szerzõdéssel folytatta. Majd hosszasan méltatta Louis van Gaalt és az új igazolásokat, feljebb lépett fiatalokat és említette a távozó játékosokat is. Az általános 3 érkezõ, 3 távozó helyett mozgalmasabb volt a nyár, ahogy azt korábban jeleztékJanuárban a piaci lehetõségeken és Van Gaal igényein múlik lesz-e újabb igazolás és eladás, alapból inkább nyáron lehet jobb üzleteket kötni. Télen csak ha van lehetõség, mint Mata.

Egy másik rekord: soha ilyen gyorsan nem fogyott el az 55 ezer darab bérlet, mint ezen a nyáron. 

2014 üzleti évre az igazolások nettó egyenlege 78,9 millió font, ebben még nincs benne az augusztus, mert az már a 2015-ös üzleti évre esik. Az eddig 90 millión áll, Rojo, Di Maria, Blind, Falcao (kölcsön) mint vétel és Welbeck, Kagawa stb. mint eladás. Gyakorlatilag elmondható a klub a készpénz profitot visszaforgatta a csapatba, ez jó hír a szurkolóknak, rossz a részvényeseknek. (rövid távon) BL hiányában a béreknél egyszámjegyû csökkenést várnak idénre és az éves kamat kb. csak 25 millió.  

 

Augusztusban a bankhitelen történt egy módosítás, 2019-re tolták a lejárati idõt és törölték az elõre ütemezett fizetési kötelezettséget. Magyarul teljesen rugalmasak a feltételek.  

 

Adidas szerzõdésrõl: 2015. augusztus 1-jétõl 10 évre minimum garantált 750 millió font értékû üzlet, négy év és a kereskedelmi csapat munkája van ebben a világrekord szerzõdésben. Fix és teljesítmény alapú módon fog mûködni: egy trófeák tekintetében sikeres év további 4 millió fontot jelenthet. Ha a mezeladások a vártnál is jobban alakulnak, szintén kap egy kis pluszt a klub. (egy jobb évben kb. 2 millió db United mezt adnak el) 2015/2016 szezontól kezdve ha zsinórban kettõ vagy több éven át nem jut BL-be a csapat, akkor a cégnek joga van maximum 30%-kal csökkenteni az éves összeget. 75 millióból kiindulva még mindig majdnem 53 milliót jelentene. Ami még mindig majdnem duplája a Real-Adidas vagy Arsenal-Puma szerzõdésnek. A másik záradék PL kiesés esetén az Adidas 50%-kal csökkentheti az éves összeget és egy szezon felmondási idõ keletkezne. A Nike-hoz képest sok jogot megtartott most a klub. A United is üzemeltethet boltot bárhol, házon belül maradt az e-commerce jog, Woodward szerint az online értékesítésben még van mozgási tér. A csak United címeres termékek (sálak, bögrék stb.) bevétele is egyedül a Unitedé, valamint a focisuli program üzemeltetése is maradt saját kézben. 

 

A nyári túráról: az USA piacot továbbra is az új kincsesbányaként kezelik, az NBC adatai alapján a United volt a legnézettebb csapat Amerikában a gyenge szezon ellenére. A Real Madrid elleni meccs rekord nézõszámot hozott, 109 ezer drukker elõtt játszottak, 30 éves Super Bowl rekord dõlt meg. (kb. 70-30 volt a megoszlás a United javára, kivéve a Marca szerkesztõségében) Az összes amerikai meccset több mint 360 ezer helyszíni drukker elõtt játszotta a csapat. A soccer továbbra is felfutóban van az Államokban és a vásárlóerõ magas. A brazíliai világbajnokságra amerikai állampolgárok vették a legtöbb jegyet (197 ezer db) és 30 millió fõ nézte élõben a Team USA meccseit. Az Aon és a Chevrolet nagyon elégedettek voltak, nem meglepõ tehát, jövõ nyáron ismét az Egyesült Államokba fog látogatni a csapat. 

 

A digitális média stratégiáról pár szót beszélt Woodward, a korábban megszokott regionális telekom szponzorokkal nem hosszabbítottak. A klub honlapján is csak a még futó szerzõdéssel rendelkezõ telekom cégek logói láthatóak. Ahogy elhangzott szándékosan hagyják "tisztán" ezt a kategóriát az új tervek miatt. Ez a döntés pillanatnyilag némi bevételkiesést eredményez, de a fõszponzoroknál tapasztalt "meg fogunk döbbeni" faktor szerintem ebben a kategóriában is érvényes lesz. Talán majd a klub fogja kínálni digitális tartalmakat? Közösségi oldalak, appok különbözõ platformokon stb. Woodward kiemelte még az MUTV HD adását, új stúdiók Carringtonban és az Old Traffordon. 

 

Egyéb hírek a legutóbbi jelentés óta 

 

Májusban hivatalos lett Van Gaal kinevezése, a VB után rögtön kérte Carringtonba a Desso pályákat, ez pár millió font költséget jelentett. A stábjában ott van a visszavonult Giggs és a holland asszisztensek: Frans Hoek, Albert Stuivenberg, Marcel Bout, Jos van Dijk, Max Reckers. 

 

Még májusban elhunyt Malcolm Glazer. A klub mûködésére az õ halála nem volt hatással, mert kezdetektõl a hat gyereke nevén volt már minden, a klub ügyeivel Joel, Avraam és Bryan foglalkoznak. 


Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!



Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!

Hozzászólások

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!