Manchester United 2018 üzleti év jelentés

2018. szeptember 25-én közzétették a teljes üzleti évre vonatkozó adatokat.


 

A meccsnapi bevétel majdnem 2 millió fonttal csökkent, a média bevétel 10 millióval több a jobb Premier League helyezésnek köszönhetően. A kereskedelmi bevétel gyakorlatilag azonos szinten, szétbontva nagyjából amennyivel (1,7 millió) nőtt a szponzoráció, annyival (1,1 millió) csökkent a retail-merchandising értékesítési bevétel. Ami még mindig kiváló adat, hiszen a Nike-Adidas váltás utáni harmadik szezonban is szinten van az ilyen bevétel, nemcsak a váltáskor volt egy kiugró eredmény. Közrejátszott még a pár kevesebb meccs, hiszen a hazai meccsnapokon mindig erős a Megastore. A kereskedelmi bevételnél igazi változást az új üzleti évben érvényes Kohler PL mez ingujj szponzoráció fog hozni, iparági becslés szerint kb. évi 15-20 millió font között fizet az amerikai cég.

 

A három fő kategória bevétele így rekord 590 millió font lett, ez meghaladta az előzetes 575-585 milliós várakozást.

 

A bérek 12%-kal, 32 millióval emelkedtek a Bajnokok Ligája visszatérés miatti bónuszokkal. Az alkalmazotti létszám a 2017 üzleti év végén 895 fő volt, most 2018 végén 922 fő. A fizetés-bevétel arány 50%.

 

Egyéb működési költségek hasonló, 900 ezer fonttal kevesebb. Mondhatni sajnos, a korai Bajnokok Ligája kiesés miatt nem kellett többet rendezésre költeni. Két nem készpénzes tételből az értékcsökkenés fél millióval több, a játékosok regisztrációjának amortizációja (vételár elosztva a szerződés éveivel) 138 millió felett összesen. Kivételes tétel 1,9 millió font kiadás volt a Football League nyugdíjalapjába befizetéssel.

 

A működési kiadás összesen 564 millió font volt, ez 10% növekedés az Európa Ligás 2017 üzleti évhez képest ugye a Bajnokok Ligája bérek miatt. Az EBITDA (kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény) ebből kifolyólag kevesebb lett, 177 millió font.

 

A játékoseladásból származó bevétel 18 millió, ez főleg Adnan Januzaj eladása és korábbi Manchester United játékosok (Michael Keane, Danny Drinkwater) továbbadási záradékából keletkezett.

 

A működési profit (üzemi profit) 44 millió font, ez a meccsnapi, média, kereskedelmi, játékoseladás bevételek levonva a működési kiadást. Ebből lejön a nettó pénzügyi költség 18 milliója, itt a 6 milliós csökkenés nem realizált árfolyamnyereség miatt. Így papíron az adózás előtti profit 26 millió font lett.

 

Adó: ahogy az előző negyedéves jelentésben szó esett róla, a 2017 decemberi amerikai adóváltozások (35%-ról 21%-ra csökkent az amerikai társasági adó) miatt egy nem készpénzes 48,8 milliós technikai leírást kellett csinálni a könyvelésben. Emiatt papíron technikailag 37 millió font veszteség, a torzítás miatt a klub számolt egy módosított profit értéket is amelynél csak valós hatású tételekkel 17 millió feletti profit jelzi a klub valós teljesítményét. Ez 50%-kal kevesebb a 2017-es majdnem 35 millió profitnál.

 

Adósság: ténylegesen változatlan dollárban, fontban kifejezve az árfolyamváltozás miatt csökkent 2%-kal, az üzleti év végén aktuális készpénz állománnyal számolva a nettó adósság akkor éppen 253 millió felett.

 

2019 üzleti évre a várakozás:

615-630 millió font bevétel az új értékesebb UEFA Bajnokok Ligája ciklus és új szponzorok (Kohler) miatt

EBITDA 175-190 millió

Játékos amortizáció 140 millió körül, ez persze változhat igazolásokkal, eladásokkal és szerződéshosszabbításokkal

Játékos nettó beruházási összeg “net capex” 124 milliós becslés jelenleg az évre, magyarul eladásokkal együtt ennyit terveznek igazolásokra fordítani, ez helyzettől függően változhat a transzferpiac természetét ismerve, tehát ezt mindig befolyásolja az adódó alkalom, a klubokkal ütemezett részletekben megegyezés stb.

Nettó pénzügyi költség 22 millió körül (dollár-font árfolyam függvényében)

 

Cash flow

 

A szokásos ügymenet látszik a táblázaton, kamat- és adófizetés, játékosokra és ingatlanokra fordított összegek és a részvényeseknek januárban és júniusban kifizetett 11-11 milliós osztalék. (ebből a legtöbbet természetesen Glazerék kapták) A részvényesek a MANU árfolyamnak is örülhetnek, a nyári hónapokban 20-25 dollár között mozgott a részvény.

 

Konferenciahívás és egyéb hírek

 

Ed Woodward a sajtóközleményben: “A klubnál mindenki fáradhatatlanul dolgozik, hogy bővíthessük a klub 66, és José Mourinho 25 trófeából álló gyűjteményét. Ez az, amire a szenvedélyes szurkolóink és a történelmünk kötelez minket. Elkötelezettek vagyunk azon filozófiánk mellett, hogy csapatunkon belül vegyítsük a legjobb akadémiai tehetségeinket a világklasszis játékosokkal. Büszkék vagyunk rá ismételten, hogy az előző szezonban egyetlen egy Premier League csapatban sem töltött pályán több percet az adott klub akadémiáján végzett játékos, mint nálunk. Az évre vonatkozó megnövekedett bevételi elvárásaink demonstrálják a klub folyamatosan erős, hosszútávú pénzügyi teljesítményét. Ez minden tettünket alátámasztja, egyben pedig lehetőséget biztosít arra, hogy a minden korábbinál kiélezettebb átigazolási piacon versenyképesek lehessünk a legnagyobb tehetségek megszerzéséért.”

 

A híváson szóban szintén elmondta Mourinhoval dolgoznak a trófeákért és tudják mi a szurkolók elvárása. Richard Arnold a szokásos social media számokkal folytatta, röviden Instagram, Facebook, Twitter, YouTube és a kínai oldalakon is a Unitedé a legtöbb interakció a szurkolókkal. A YouTube csatorna a sportklubok közül a leghamarabb érte el az 1 millió feliratkozót. MUTV app és az új honlap elindítása nagyon sikeres volt, MUTV Direct stream növekedésével nagyon elégedettek több mint 160 piacon és elérhető Apple TV, Xbox, Roku, Amazon Fire eszközökön is. A 20 éves MUTV mint hagyományos kábelszolgáltatónál lévő TV csatorna sikerét az új modern platformokon is folytatják.

 

Ezeknél érdekesebb Arnold elejtett megjegyzése miszerint a Kohler ajánlatánál volt jobb is, viszont nem érezték azt a céget profilban és brand értékben közösnek. Lehetséges ezzel név nélkül a korábbi Tinder pletykákra utalt? A Kohlerrel nagyon elégedettek, nem probléma rászánták az időt a megfelelő partner keresésére. (hiszen a Premier League már 17/18 szezonban engedélyezte az ingujj szponzort, a United várt 18/19 szezonig)

 

Cliff Baity az IFRS 15 könyvelési módszerre átállásról beszélt, amely a média és kereskedelmi bevételek negyedévekre jutó elosztásánál okoz kisebb változást. Technikailag annyi lesz a különbség a negyedéves jelentéseknél a Premier League TV bevétel “merit” azaz helyezés általi része eddig úgy volt első negyedévben egy rész és a maradék a szezon végén a tabella ismeretében, most pedig úgy számolják minden PL meccs (hazai és idegenbeli) ahogy jön egyenlően, a menedzsment becslésével a bajnokság végén hol végez a csapat. Ami a Premier League TV bevétel egyenlő részét illeti, eddig egyenlően tervezték minden hazai PL meccs után, ezután hazai és idegenbeli után is. Lényeg a lényeg, a teljes üzleti évnél ez semmilyen változást vagy korábbi összehasonlítás problémát nem okoz, a végösszeg ugyanannyi lesz. Csak a negyedéves bontás módszere változik, ezért a korábbi negyedév összehasonlításkor a régi adatot módosítani kell, hogy almát az almával összehasonlítás legyen. Erre példát is csatoltak a beszámoló végére, egy táblázatban látható a módosítás.

 

A Kohler mellett új üzletek az új szezonra: csere történt a sportfogadó partner terén, a MoPlay az új szponzor. A Melitta kávé meglévő regionális partner olyan elégedett volt frissítették a megállapodást globálissá. Kávé mellé igyunk whisky-t is: új globális szponzor a Chivas.

 

A 19/20 szezontól induló új PL TV ciklusban a Top Six klubok elérték az Egyesült Királyságon kívüli nemzetközi közvetítési jogok bevételelosztásának némi módosítását. Eddig mindig ezt a bevételt teljesen egyenlően osztották el a 20 klub között. A nemzetközi jogok a jelenlegi ciklusban 3,3 milliárd fontot érnek. Megegyeztek arról ugyanekkora összeget az új ciklusban is ugyanúgy teljesen egyenlően osztanak szét, viszont amennyivel ezen felül növekszik a jogok értéke azt már a tabella helyezés alapján fogják. Ez egy régi vita volt a csapatok közt, hiszen a Top Six legnevesebb klub joggal mondhatta miattuk nő a bevétel, rájuk kíváncsiak leginkább a nézők. Viszont bármilyen változáshoz legalább 14 szavazat kellett és értelemszerűen a kisebb klubok nem akarták teljesen tabella alapján legyen az elosztás az eddigi egyenlő helyett. Így született a kompromisszum, hogy kevesebb pénzt senki nem kap, csak a növekedésből lesz úgy helyezés alapján.

 

Ezután a PL klubok vezetői az ügynöki díjak problémájára koncentrálnak: vizsgálják a jogi lehetőségeket hogyan lehetne megreformálni. Tavaly 220 millió fontot fizettek ki a klubok. Előírás lenne egy “vizsga” bizonyítani alkalmasak közvetítőnek, kötelező lenne UK bankszámlán keresztül intézni minden ügyletet és az FA-nek beszámolót készíteni. A legnagyobb változást azt jelentené az átigazoláskor egyszeri ügynöki díj helyett inkább a játékos szerződésének időtartama alatt évekre elosztva kapnák meg a pénzüket. Hogy kevésbé legyenek motiváltak rögtön a következő klubhoz vinni a képviselt játékost. További javaslat a kettős képviselet eltörlése, amikor az ügynök a klubot és a játékost is képviseli a tárgyalások során. A játékos fizesse az ügynököt, persze ettől a játékosok bére növekedne.

 

Az ECA (Európai Klubok Szövetsége) és a Juventus elnöke, Agnelli a következő ötletet vázolta fel: a 32 Bajnokok Ligája csapatot 4 db 8-as csoportba osztaná be és így minden klub legalább 14 meccset játszana a jelenlegi 6 helyett. Több média bevétel, értékesebb kereskedelmi termék. A több BL meccs miatt a nemzeti bajnokságokban javasolja U23 vagy U21 játékosból 6 legyen kötelező, ezzel támogatva az utánpótlást amíg a legnagyobb sztárok a BL meccsre készülnek. Magyarul a BL még csillogóbb lenne és nem bánja, ha ezért kicsit vizeznék a nemzeti bajnokságokat. Agnelli elismerte csak ötletelés, érdemben nincs szó tárgyalásról.
A célja érthető: bár az UEFA engedett a top kluboknak és a top ligák fix 4 BL főtáblás helyet kaptak, az anyagi különbség így is óriási a PL értékesebb közvetítési jogai miatt. A Juventus-nak (vagy Bayernnek) otthon szinte alig van ellenfele, sorban nyerik a bajnoki címeket és a hazai piacon már nem tudnak hova tovább növekedni üzletileg. Az új formátumban több BL meccsel több extra pénz és könnyebben felzárkóznának anyagilag a mögöttük lévő csapatok is. Egy ilyen változtatás könnyebb és hatásosabb lenne, mint várni a sült galambot, hogy az olasz, német liga közvetítési jogainak értéke utolérje a PL-t.

 

Elindult az újonnan alakult United női csapat szezonja is, alkalmanként nem is rossz nézőszámmal vannak annyian mint egy tarcsi meccsen. Első csapathoz nyáron érkezett Fred, Dalot és Grant, hosszabbított Fellaini és Carrick már az edzői stábban dolgozik McKennával Rui Faria távozása után. Blind és Johnstone eladásra kerültek. Andreas Pereira maradt idén a keretnél, a többiek pl. Fosu-Mensah és Tuanzebe kölcsönben. Pogba világbajnok lett, De Gea a FIFPro World XI kapusa.

 

A Liam Miller emlékmeccsre komoly névsor jött össze: Roy Keane, Mike Phelan, Roy Carroll, Gary Neville, Denis Irwin, David May, Wes Brown, Nicky Butt, Louis Saha, Andy Cole, Ryan Giggs, Kevin Pilkington, Alan Smith, Paul Scholes, Dion Dublin

 

A klub múzeuma visszavásárolta egy gyűjtőtől Sir Matt Busby első szerződését 1945-ből. A 8 oldalas dokumentum alapján a klub 5 éves szerződést kínált a skót mesternek, évi 675 font fizetés és bérelt ház. Busby jól ismert érdemeinek elismétlése mellett Woodward hozzátette: “Biztos vagyok benne a szurkolók örülni fognak a múzeum új kincsének, amely örökre megváltoztatta ezt a híres klubot.”

 

Végül a Q3 jelentés óta a legjobb hír: Fergie is back! :)

 

forrás: hivatalos beszámoló és konferenciahívás


Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!



Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!

Hozzászólások

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!